Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15393
Title: طريقة تدريس اللغة العربية في صفوف محو الأمية بالجزائر مدينة جامعة –عينة -
Authors: بلخير شنين
أمال زكور
Keywords: محو الأمية
طرائق التدريس
أنشطة اللغة العربية
Teaching the illetrste
Teachingmethods
Arabicteachingactives.
Alphabétisation
Issue Date: 2017
Series/Report no.: 2017
Abstract: هدفت الدراسة إلى وصف طريقة تدريس أنشطة اللغة العربية في صفوف محو الأمية للمستويات الثلاث بمدينة جامعة، نظرا للسؤال التالي: ما مدى تطابق طرائق تدريس أنشطة اللغة العربية للبرامج المقرر في صفوف محو الأمية؟ ومن هذه الأنشطة المختارة نشاط القراءة، نشاط التعبير الشفوي، نشاط التعبير الكتابي، ونشاط النحو، وأجريت هذه الدراسة على ثلاث مناطق من دائرة جامعة في العام الدراسي 2016-2017. وقمت بعرض نتائج الملاحظات لكافة المستويات ولجميع الأنشطة وقد أظهرت النتائج في نشاط القراءة للمستوى الأول بإتباع الطريقة التحليلية (طريقة الجملة) أما المستوى الثاني والمستوى الثالث فكانت الطريقة التوليفية، وفي نشاط التعبير الشفوي والكتابي جميع المستويات اتبعت خطوات التعبير اللازمة وبالترتيب، وفي نشاط النحو أتبعت طريقة السياق المتصل. Cette étui de visé à décoreras la méthodologie d’enseignement des activités de la langue chez les au question suivante dans quelle mesure les méthodes dénsrgnement en langue arabe correpon dent au programme chez analphabètes ? et parmi les activités chérit et la grammaire) Cette étude est faite dans trois régions différentes de la d'aira de djamaa en 2016/2017. Clleaprésenté les résultats des obtentions de tous les niveaux et de toutsaetuirités. Cette derrière a montré dans le premier muerau de lecteur que la méthode suivre c'était la mthodeamalytique (méthode de phrase) en revanché pour le deuscieme et le troisième niveau. Citailapprentrissagemisété et pour la pro dictions orale et écrite tous les mi veau ont sir les étapes de production parodre .enfui la grammair a suivi le procédeliéz ou contexte.The present study aims at descrying the methods of the various activities adopted in teaching Arabic for the illetrqte at the this le levels in djamàa city trying to answer the following question to what esctent the methods adoptees are compatible with the syuabus set by the ministry? One of these activities is reading in Djamaa in the current academic year 2016-2017. The results concerning levels and activities do show that the analytic technique is adopted in reading activities for the second levels the adpsted technique is the synthesizing as ferznitten ad oral expression all levels did follow strictly the syllabus as it is last dutotths least .bat not the least . the con txtual techno que is adapted for grammar .
Description: الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية وزارة التعليم العـالــي و البحـث العلمـي جامـعــــة قاصـدي مـربـاح -ورقلــة- كليـــــةالآداب و اللغات قســم اللغة و الادب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15393
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zakkour Amel -ilovepdf-compressed.pdf1,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.