Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15485
Title: فاعلية التمرينات اللغوية في تنمية مهارة الكتابة لدى متعلمي اللغة العربية في الطور الأول الابتدائي
Authors: عواريب, حنان
بن الـــــــــــــــــــــــزوخ, بشـــــــرة
Keywords: فاعلية
التمرينات اللغوية
مهارة الكتابة
متعلمي اللغة العربية
effectiveness
language exercises
writing skills
Arabic language learners
Issue Date: 2017
Series/Report no.: 2017;
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على مدى فاعلية التمرينات اللغوية في تنمية مهارة الكتابة لدى متعلمي اللغة العربية في الطور الأول من التعليم الابتدائي، وسعيا إلى ذلك حاولت الإجابة عن الإشكالية التالية: - إلى أي مدى تساهم التمرينات اللغوية في تنمية مهارة الكتابة لدى متعلمي اللغة العربية في الطور الأول الابتدائي ؟ وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي لكونه الأنسب لرصد هذه الظاهرة اللغوية بالإضافة إلى الإحصاء كوسيلة لدعم نتائج البحث، أما عن أدوات الدراسة فقد اعتمدت أداة الملاحظة التي تمثل إحدى الأدوات التي تستخدم في جمع البيانات في الدراسة الميدانية ، حيث قمت باختيار عددا معينا من التمرينات لكتاب أنشطة اللغة العربية للطور الأول طبقت على عينة متكونة من 118 كتابا موزعة على ابتدائيتين في ولاية ورقلة خلال الموسم الدراسي ( 2016-2017م)، وقد أظهرت النتائج ما يلي: - فاعلية التمرينات اللغوية في اكتساب مهارة الخط. - فاعلية التمرينات اللغوية في اكتساب مهارة الإملاء. - فاعلية التمرينات اللغوية في اكتساب مهارة التعبير الكتابي.The present study aims at highlighting the effectiveness of language exercises in developing the writing skills of Arabic language learners at the first stage of primary school. Thus, we attempt to answer the following problematic question: - To what extent do language exercises contribute to the development of writing skills among Arabic language learners at the first stage of primary school? This study relies on the descriptive approach for being the most suitable for monitoring this linguistic phenomenon in addition to calculating statistics as a means to support the results of the research. As for the tools of the study, we adopt the observation tool which represents one of the tools used in collecting data in the field study, where we select a certain number of exercises for the language activities in the first phase, which is applied to a sample of one hundred and eighteen books distributed in two primary schools in the province of Ouargla during the academic year (2016-2017). The results show the following: - The effectiveness of language exercises in acquiring handwriting skills. - The effectiveness of language exercises in acquiring spelling skills. -The effectiveness of language exercises in acquiring the skill of written expression Cette étude vise à mettre en évidence l'efficacité des exercices linguistiques dans le développement des compétences en écriture des apprenants de langue arabe dans la première étape de l'école primaire. Pour y parvenir; je ai essayé de répondre à la problématique suivante: Dans quelle mesure les exercices linguistiques contribuent-ils au développement des compétences en écriture chez les apprenants de langue arabe dans la première étape de l'école primaire? L'étude s'appuie sur l'approche descriptive pour être la plus appropriée pour surveiller ce phénomène linguistique en plus des statistiques comme moyen de soutenir les résultats de la recherche. En ce qui concerne les outils de l'étude، je ai adopté l'outil d'observation qui représente l'un des outils utilisés dans la collecte de données dans l'étude de terrain، où je ai sélectionné un certain nombre d'exercices pour les activités linguistiques dans la première phase، a été appliqué à un Échantillon de dix-huit et cent livres répartis dans deux écoles primaires dans le wilaya d'Ouargla au cours de l'année scolaire (2016-2017). Les résultats ont montré ce qui suit: -L'efficacité des exercices linguistiques pour acquérir des compétences en écriture manuscrite. -L'efficacité des exercices linguistiques pour acquérir des compétences en orthographe. -L'efficacité des exercices linguistiques dans l'acquisition de la compétence de l'expression écrite.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي جامعة قاصدي مرباح- ورقلة- كــــليــــــة الآداب والــلــغــــــــات قسم اللغة والأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15485
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Benzoukh Bochra-pdf-compressed.pdf767,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.