Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15743
Title: تقنين اختبار ذكاء الأطفال لـ"إجلال يسري"(من 6 إلى 9 سنوات) دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنوات الأولى والثانية والثالثة ابتدائي بمدينة تقرت
Authors: محمد الساسي الشايب
يوسف, زينب
Issue Date: 2017
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى تقنين اختبار ذكاء الأطفال للدكتورة إجلال يسري والذي يخص فئة الأطفال (3-9 سنوات)، وقد تم اختيار موضوعنا هذا لنذرة اختبارات الذكاء المقننة على البيئة الجزائرية وأيضا لافتقار مكتباتنا للاختبارات المكيفة أو المصممة في هذه البيئة. وبعد الضبط اللغوي للجزء اللفظي من اختبار ذكاء الأطفال للدكتورة إجلال يسري، تم تطبيق الاختبار ككل على عينة قدرت ب 240 تلميذا وتلميذة من ابتدائيات المقاطعتين الثانية والرابعة بمدينة تقرت، تم اختيارهم بطريقة عشوائية عنقودية. وللإجابة على تساؤلات الدراسة، تم إجراء مجموعة من التحليلات الإحصائية للتأكد من صدق وثبات الاختبار عند تطبيقه على عينة الدراسة، وكذا استخراج المعايير الخاصة بها، وحساب معاملات الصعوبة والتمييز للبنود في عينة الدراسة، وقد اعتمدت الدراسة الأساليب الإحصائية التالية: - اختبار (ت) لحساب الفروق بين الفئة العليا والدنيا في التأكد من صدق المقارنة الطرفية - معامل الارتباط لبيرسون للتأكد من الصدق التلازمي بين الاختبار والمحكات الخارجية (اختبار المصفوفات المتتابعة الملون لـ جون راڤن – التحصيل الدراسي). - معامل الارتباط بيرسون لحساب الارتباط بين نصفي الجزء المصور واللفظي للاختبار كل على حدة، من أجل التأكد من ثبات الاختبار. - معامل ألفا كرونباخ للتجانس للتأكد من ثبات الاختبار. - تحليل التباين لحساب الفروق بين متوسطات المجموعات لمستوى السنة الأولى والثانية والثالثة ابتدائي. وبناءً على النتائج المتحصل عليها من تطبيق الاختبار تم التأكد من أن اختبار ذكاء الأطفال لـ إجلال يسري يتمتع بخصائص سيكومترية جيدة، تؤكد صلاحيته للاستعمال على تلاميذ المقاطعتين الثانية والرابعة بمدينة تقرت، واستعمال هذا الاختبار للأغراض التي بنيت من أجله.
The study aimed at rationing ( standardization) the Children Intelligence Test for Dr. Idjlal Yossri for children of (3-9 year) . The topic was chosen because of the infrequency of rationing of the intelligence tests on the Algerian environment and the lack of adapted tests in our library or planned on this environment. After the lingual adjust of the verbal part of Dr. Idjalal Yossri’s Children Intelligence Test, we apply all the test on a sample of 245 male and female pupils from different primary schools in the second and fourth provinces in Touggourt that was randomly and cluster chosen. To answer the research questions, a set of statistical analysis has been applied to ensure the validity and reliability of the test while applying it on the sample of the study also extracting its norms, accounting the difficulty transactions and discernments of the clauses in the sample of the study. The study relay on the following statistical method: _ A test(s) to account the differences between the higher and lower class in ensuring the validity of the terminal comparison. _ Pearson correlation coefficient to ensure the concomitance validity between the test and the external criterion( the sequential colored matrix for John Raghan). _ Pearson correlation coefficient to account the correlation between the two half of the verbal and pictured part of the test singly to ensure the reliability of the test. _ Cronbach Alpha coefficient to test the reliability of the test. _ disparity coefficient to account the differences between groups mediums for the level of first, second and third year in primary school. Depending on the obtained results from the application of the test, there is an affirmation that Dr. Idjlal Yossri’s children Intelligence Test has an accepted psychometric characteristics that confirm its use validity on pupils of the second and fourth provinces in Touggourt , and the use of this test in the purposes that has been structured for it.
Description: تخصص قياس نفسي وتربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15743
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
yousef-zeneb-Doctorat.pdf1,25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.