Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15789
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorأحمد جلايلي-
dc.contributor.authorبرارات, عائشة-
dc.date.accessioned2016-11-22T09:02:12Z-
dc.date.available2016-11-22T09:02:12Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15789-
dc.descriptionالنحو العربي مدارسه ونظرياتهen_US
dc.description.abstractتتوخّى هذه الدراسة الكشف عن صلة المعطيات السياقية بإبانة المعنى في الدرس اللغوي من خلال دراسة تطبيقية تعتمد مقاربة لسانية في مدونة تراثية تمثل مراحل مختلفة في تاريخ الفكر العربي هي: الكتاب لسيبويه ، دلائل الإعجاز لعبد القاهر الجرجاني ، شرح كافية ابن الحاجب لرضي الدين الأستراباذي . يتمّ ذلك بدءا من تحديد الجهاز المفاهيمي القائم على مراعاة ضوابط العملية التواصلية عند القدامى والمحدثين بدرجات متفاوتة تنظيرا وتطبيقا ، فكان الحديث عن أمن اللبس وتحقيق الفائدة والقصدية ، وأحوال عناصر الخطاب متكلمين ومستمعين ، والسياق من النسق إلى استعمالاته كوسيلة هامة من وسائل التقعيد للغة في إطار نظرية البحث عن المعنى ، فنميّز بين معطيات سياقية نابعة من طبيعة اللغة الداخلية في مستوياتها المختلفة ، وأخرى خارج اللغة ، وبذلك تكتسي خصوصية من حيث إنها تعمل متكاملة إضافة إلى التعقيد والتنوّع ، وعدم إمكانية الفصل والحصر . وصولا إلى قراءة النصوص تفسيرا وتأويلا ؛ إذ يمتزج البعد النفسي ، والاجتماعي ، والخطي والعقلي ، ونستحضر بشكل مؤطّر وتلقائي تأثير المعطيات السياقية في وصف الظواهر اللغوية استدلالا ، صياغة ، وتأدية.en_US
dc.description.abstractThe research in progressismeant as a questioning of the intimate relations between the elements and itssemantic contribution. It is a practicalanalysisproceeding to a linguisticapproachaiming to analyze a corpus retracing the history of Arabicthought: ELKITAB DE SIBAOUIH, DALAIL ELIADJAZ DEABDELKADER ELDJERDJANI CHARH KAFIAT IBN ELHADJEB DE RIDA EBN ELISTIRABADI. This analysisproceedsbeforehand to determine the conceptual and notionalapparatusconstructed by the ancient and contemporaryanalyzes to describe the communicative actfromtwo points of view: theoretical and practical. So itrevolvedaround: How to escape the confusion and determine the meaning and intent and the circumstances of the communicative actstartingwith the enunciatorarrivingat the enunciator. Context and context as levels of construction of meaning, one of whichbelongs to the internal discursive structure and the other to the externalframework of discourse. In addition, ouranalysiswillproceed to the reading and interpretation of the textstrying to determinetheirpsychological, sociological, intellectual and scriptural dimensions.-
dc.description.abstractLa recherche en cours se veut comme une remise en question des rapports intimes entre les éléments et son apport sémantique. C’est une analyse pratique procédant à une approche linguistique ayant pour objet d’analyser un corpus retraçant l’histoire de la pensée arabe il s’agit de ELKITAB DE SIBAOUIH, DALAIL ELIADJAZ DE ABDELKADER ELDJERDJANI CHARH KAFIAT IBN ELHADJEB DE RIDA EBN ELISTIRABADI. Cette analyse procède préalablement à déterminer l’appareillage conceptuel et notionnel construit par les analyses anciennes et contemporaine pour décrire l’acte communicatif selon les deux points de vue : théorique et pratique. Donc ça a tourné autour de : Comment s’échapper à la confusion et déterminer le sens et l’intention et les circonstances de l’acte communicatif commençant par l’énonciateur arrivant à l’énonciataire. Le cotexte et le contexte comme niveaux de construction du sens dont l’un relève de la structure discursive interne et l’autre relève du cadre externe au discours. En autre, notre analyse procédera à la lecture et interprétation des textes tentant à déterminer leurs dimensions psychologiques, sociologiques, intellectuelles et scripturales. Title: Context and context as meaninglevels of construction: Analysis and application on structures: "ELKITAB, DALAIL-ELIDJAZ, CHARH KAFIAT IBEN ELHADJEB"-
dc.subjectالمعطيات السياقيةen_US
dc.subjectالقصديةen_US
dc.subjectالسامعen_US
dc.subjectالمتكلمen_US
dc.subjectأمن اللبسen_US
dc.subjectالتواصلen_US
dc.subjectالمعنىen_US
dc.subjectالفائدةen_US
dc.subjectالنحوen_US
dc.subjectcotexteen_US
dc.subjectintention de communication énonciateuren_US
dc.subjecténonciataireen_US
dc.subjects’échapper à la confusionen_US
dc.subjectcommunicationen_US
dc.subjectsensen_US
dc.subjectgrammaireen_US
dc.subjectcotexten_US
dc.subjectcontexten_US
dc.subjectintent to communicateenunciatoren_US
dc.subjectenunciatoren_US
dc.subjectcommunicationen_US
dc.subjectescape confusionen_US
dc.subjectmeaningen_US
dc.subjectgrammaren_US
dc.titleالمعطيات السياقية وصلتها بإبانة المعنى في الدرس اللغوي دراسة تطبيقية في "الكتاب" ، "دلائل الإعجاز" ، "شرح كافية ابن الحاجب"en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bararat-Aicha-Doctorat.pdf7,61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.