Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16332
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبلقاسم مالكية-
dc.contributor.authorرقاب, كريمة-
dc.date.accessioned2018-02-18T08:13:28Z-
dc.date.available2018-02-18T08:13:28Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16332-
dc.descriptionالأدب الجزائريen_US
dc.description.abstractThis study deals with the composition of Muhammad's narrative text through the ideological dimension, the construction of the texts of the novelist Muhammad Mafallah in an important external context, namely the mental structure through his novels "Aila min fakhar" -Family in Pottery- and El Kafiyawa El Wicham – The Sufficient and Tattooing - in other words, observe the structural relationship between narrative work and one's worldview. Although optimal critical reading is one that focuses on systemic text and internal composition all in avoiding amputating the text off its external reference inspired by social and material reality. Thus, this study comes mainly to reveal the link between literary work and ideological, historical and social contexts. the formats in its formation and its historical and social growth, and the extent of the contribution of these formats in its formation and its growth. And this is where the zenith of our problem is manifested and that our research will clear up by answering how the ideological dimension is formed in the textual formation of Muhammad Mafallah in his novel: "Aila min fakhar" -Family in Pottery- and "El Kafiyawa El Wicham" - The The Sufficient and Tattooing and the Through the relation of the narrative form with its historical and social reference associated with its historical and social relationship, and to what extent there is harmony between formal structures and mental structures in both narratives.en_US
dc.description.abstractتتناول هذه الدراسة الموسومة بتشكيل النص السردي عند محمد مفلاح من خلال البعد الإيديولوجي، الطريقة التي انبنت بها نصوص الروائي محمد مفلاح انطلاقا من سياق خارجي مهم وهو البنية الذهنية من خلال روايتيه « عائلة من فخار» و« الكافية والوشام»، أي رصد العلاقات البنيوية بين العمل السردي ورؤيته للعالم. ورغم أن القراءة النقدية المثلى هي تلك التي تركز اهتمامها على نسقية النص وتركيبته الداخلية غير أنه لا يمكن أيضاً بتر النص من مرجعيته الخارجية المستوحاة من الواقع الاجتماعي المادي لذلك قامت هذه الدراسة أساساً لتكشف عن ارتباط العمل الأدبي بالنسق الأيديولوجي والتاريخي والاجتماعي ومدى إسهام تلك الأنساق في تشكله ونموه وهنا تبرز لنا إشكالية بارزة يسعى البحث للإجابة عنها وهي كيف ساهم البعد الأيديولوجي في التشكل النصي عند محمد مفلاح في روايته: « عائلة من فخار» و« الكافية والوشام » من خلال علاقة الشكل الروائي بمرجعيته الذهنية المرتبطة بمرجعيته التاريخية والاجتماعية وإلى أي مدى يتحقق الانسجام بين الأبنية الشكلية والأبنية الذهنية في الروايتين.-
dc.description.abstractCette étude porte sur la composition du texte narratif de Muhammad à travers la dimension idéologique, la construction des textes du romancier Muhammad Mafallah dans un contexte externe important, à savoir la structure mentale à travers ses romans «Aila min fakhar»-Famille en Poterie- et «El Kafiyawa El Wicham»- La Suffisante et le Tatouage- autrement dit, observer les relations structurelles entre le travail narratif et sa vision du monde. Bien que la lecture critique optimale est celle qui se concentre sur le texte systémique et la composition interne tout en évitant d’amputer le texte de sa référence extérieure inspirée par la réalité sociale et matériel . C’est ainsi que cette étude vient principalement pour révéler le lien entre le travail littéraire et les contextes idéologiques, historiques et sociaux. les formats dans sa formation et sa croissance historique et social, et l'ampleur de la contribution de ces formats dans sa formation et sa croissance .Et c’est là où se manifeste le zénith de notre problématique et que notre recherche va éclaircir en répondant comment la dimension idéologique se forme dans la formation textuelle chez Muhammad Mafallah dans son roman: «Aila min fakhar»-Famille en Poterie- et «El Kafiyawa El Wicham»- La Suffisante et le Tatouage- A travers la relation de la forme narrative avec sa référence historique et sociale associée à sa relation historique et sociale, Et dans quelle mesure il y a harmonie entre les structures formelles et les structures mentales dans les deux récits.-
dc.subjectMohamed Mafallahen_US
dc.subjectnovelen_US
dc.subjectstructureen_US
dc.subjectmeaningen_US
dc.subjectcontexten_US
dc.subjectideologyen_US
dc.subjecttrainingen_US
dc.subjectمحمد مفلاحen_US
dc.subjectالروايةen_US
dc.subjectالبنيةen_US
dc.subjectالدلالةen_US
dc.subjectالسياقen_US
dc.subjectالإيديولوجياen_US
dc.subjectالتشكلen_US
dc.subjectMohamed Mafallahen_US
dc.subjectromanen_US
dc.subjectstructureen_US
dc.subjectsignificationen_US
dc.subjectcontexteen_US
dc.subjectidéologieen_US
dc.subjectformationen_US
dc.titleتشكل النص السردي عــــــند مـحمد مفلاح من خلال البعد الإيديولوجي روايتا « عائلة من فخار » و « الكافية والوشام » أنموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Regueb-Karima.pdf4,55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.