Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16557
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFouzia, Bahri-
dc.contributor.authorChenini, Fatma-
dc.contributor.authorAbbas, Halima-
dc.date.accessioned2018-04-09T11:06:15Z-
dc.date.available2018-04-09T11:06:15Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.issnFA-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16557-
dc.descriptionKasdi Merbah University Ouargla Faculty of Letters and Languages Department of English Language and Literatureen_US
dc.description.abstractThis dissertation is a comparative study between two plays of the American playwright Amiri Baraka and the Nigerian playwright Wole Soyinka. It aims to trace the hidden links between Dutchman (1964) and The Lion and the Jewel (1962). The part of our analysis is based on postcolonial theory, which is brought to examine the reflection of the self on the other in which we took into account the binary opposition to understand how meanings are being created, or supported by the two playwrights in each play. Mostly, the self is privileged and has upper hand which gives it the ability to define, reconstruct the passive, silent and weak other. In other words the reflection of the "colonizer" on the " colonized " , " white" on" Black".In this sense, the first chapter deals with the historical, social, political and personal influences for each playwrights which led to the unification of their views about the self and the other despite the distance from each other in space and what surrounds them . In the second chapter, we explore the main themes and stylesof literatureof sixties in United States. In the practical part, the third chapter compares the two plays at the level of characterization and themes, while in the last chapter the comparison is in term of setting and use of symbolism.Cette dissertation est une étude comparative entre deux pièces du dramaturge Américain Amiri Baraka et le dramaturge Nigérian Wole Soyinka. Il vise à retracer les liens cachés entre Dutchman (1964) et The Lion and the Jewel (1962). La partie de notre analyse est basée sur la théorie postcoloniale, qui est amenée à examiner le reflet du soi de l'autre dans lequel nous avons pris en compte l'opposition binaire pour comprendre comment les significations sont créées ou soutenues par les deux dramaturges dans chaque pièce . Principalement, le moi est privilégié et a la main qui lui permet de définir, de reconstruire l'autre passif, silencieux et faible. En d'autres termes, le reflet du «colonisateur» sur le «colonisé», le «blanc» sur «Noir». Dans ce sens, le premier chapitre traite des influences historiques, sociales, politiques et personnelles pour chaque dramaturge qui a conduit à l'unification de leurs points de vue sur le moi et l'autre malgré la distance l'une de l'autre dans l'espace et ce qui les entoure. Dans le deuxième chapitre, nous explorons les principaux thèmes et styles de la littérature des années soixante-dix aux États-Unis. Dans la partie pratique, le troisième chapitre compare les deux pièces au niveau de la caractérisation et des thèmes, tandis que dans le dernier chapitre, la comparaison est en terme de réglage et d'utilisation du symbolisme.هذه الأطروحة تندرج تحت مجال الأدب المقارن، حيث ترتكز على إجراء دراسة مقارنة بين مسرحيتين من بيئتين مختلفتين. المسرحية الأولى، مسرحية " الهولندي" للكاتب المسرحي الأمريكي ذي الأصول الإفريقية، Amiri Baraka، أما المسرحية الثانية فهي مسرحية " الأسد و الجوهرة" للكاتب المسرحي النيجري,Wole Soyinka. تهدف هذه الأطروحة إلى تتبع و اكتشاف الروابط العميقة بين "الهولندي" 1964 و "الأسد و الجوهرة"1962. و تتبنى هذه الأطروحة في تحليلها، نظرية ما بعد الاستعمار التي تسعى لرصد انعكاس الأنا على الغير، حيث ارتأينا أن نستغل بنية التضاد الثنائي للمسرحيتين، لفهم و إدراك كيفية خلق المعاني و دعمها من طرف كل كاتب، على اعتبار أن الأنا غالباما يكون له الامتياز و السلطة، ما يمكنه من تقديم تعريف للآخرأو إعادة بناء الآخر السلبي الضعيف. و قد يلخص الوضع في انعكاس المستعمر على المستعمر، و الأبيض على الأسود.على هذا الأساس الأطروحة عبر الفصل الأول، قدمت الخلفية التاريخية و السياسية و الاجتماعية لكلا الكاتبين، كما تطرقت للخلفية الشخصية لكل كاتب، ما قاد لتوحيد نظرتهما لمفهوم الأنا و الآخر رغم اختلاف البيئات.أما في الفصل الثاني فتطرقنا للمواضيع الأدبية و الأساليب السائدة خلال فترة الستينيات في نيجيريا و الولايات المتحدة الأمريكية على حد سواء، أما الشق التطبيقي لهذه الدراسة، فتمثل في الفصلين الثالث و الرابع، الفصل الثالثقمنا فيه بمقارنة المسرحيتين على مستوى الشخصيات و المواضيع المتناولة في كلتا المسرحيتين، أما الفصل الأخير، فالمقارنة بين المسرحيتين تمت على ضوء ثنائية الزمان و المكانلكل مسرحية، و كذا على ضوء استخدام الرمزية في كلمسرحية.en_US
dc.description.sponsorshipFouzia Bahrien_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofseries2017;-
dc.subjectThe selfen_US
dc.subjectThe otheren_US
dc.subjectالهوية L'identité The identityen_US
dc.subjectالعنف العنصري Valance raciale Racial valanceen_US
dc.subjectCulture clashen_US
dc.subjectAcculturationen_US
dc.subjectالأناen_US
dc.subjectالآخرen_US
dc.subjectالهويةen_US
dc.subjectالعنف العنصريen_US
dc.subjectالتصادم الثقافيen_US
dc.subjectالغزو الثقافيen_US
dc.titleThe Discovery of the Self and the Other in Amiri Baraka's Dutchman and Wole Soyinka's The Lion and the Jewel: Comparative Studyen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chenini-Abbas.pdf1,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.