Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16699
Title: عوامل الهدر التربوي بمؤسسات التكوين المهني دراسة ميدانية على عينة من المتربصين بولايات الجنوب الشرقي الجزائري
Authors: ترزولت عمروني حورية
تشعبت, ياسمينة
Keywords: عوامل
التكوين المهني
الهدر التربوي
المتربص
الجنوب الشرقي الجزائري
Factors
educational wastage
vocational training
trainnes
south-east Algeria
Issue Date: 2018
Abstract: اهتمت الدراسة الحالية بإحدى المشكلات العويصة التي تعيشها مؤسسات التكوين المهني والتمهين، وهي مشكلة الهدر التربوي بين المتربصين الملتحقين بالتكوين المهني، وتتمحور هذه الدراسة حول التساؤلات التالية: ما هي عوامل الهدر التربوي بمؤسسات التكوين المهني من وجهة نظر المتربصين؟ وتتفرع منه التساؤلات التالية: - ما هي أهم العوامل الفردية والمؤسساتية للهدر التربوي بمؤسسات التكوين المهني من وجهة نظر المتربصين؟ - هل هناك اختلاف بين عوامل الهدر التربوي بمؤسسات التكوين المهني "الفردية والمؤسساتية" تبعا لمتغير السن والجنس، نمط التكوين، مستوى التكوين والتقسيم الاقليمي والتفاعل بينهم؟ استخدمت الباحثة المنهج الاستكشافي للإجابة عن هذه التساؤلات، وبعد التأكد من صلاحية الأداة طبقت هذه الدراسة على عينة متكونة من (729) متربصا من (47) مؤسسة تكوين مهني وتمهين، موزعة على ولايات الجنوب الشرقي الجزائري، وتم اختيارها بالطريقة العنقودية متعددة المراحل، فتوصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج وهي: - تمكنت الدراسة من ترتيب عوامل الهدر التربوي بمؤسسات التكوين المهني من وجهة نظر عينة من المتربصين بولايات الجنوب الشرقي الجزائري، وكان الترتيب حسب الأهمية كالآتي: أ‌- عوامل مؤسساتية كانت هي الأكثر تأثيرا على الهدر التربوي بمؤسسات التكوين المهني مقارنة مع العوامل الفردية، حيث تم ترتيب العوامل في هذا البعد من الأكثر أهمية إلى أقل أهمية كالآتي: - العوامل تنظيمية: وفي هذا العامل فقد كانت العوامل المتعلقة بالتكوين هي الأكثر أهمية ويليها العوامل المتعلقة بالنظام الداخلي. - العوامل البيداغوجية: وفي هذا العامل فقد كانت العوامل المتعلقة بالأستاذ هي الأكثر أهمية ويليها العوامل المتعلقة بالمنهاج. ب‌- العوامل الفردية احتلت المرتبة الثانية بعد العوامل المؤسساتية في تفسير الهدر التربوي بمؤسسات التكوين المهني من وجهة نظر المتربصين، حيث تم ترتيب العوامل في هذا البعد من الأكثر أهمية إلى الأقل أهمية كالآتي: - العوامل الشخصية: وفي هذا العامل فقد كانت العوامل المتعلقة بالصحة النفسية هي الأكثر أهمية ويليها العوامل المتعلقة بالنظام المتعلقة بالصحة الجسدية. - العوامل الاجتماعية: وفي هذا العامل فقد كانت العوامل الثقافية هي الأكثر أهمية ويليها العوامل الأسرية. أما النتائج التي توصلت إليها الدراسة بالنسبة للاختلاف بين عوامل الهدر التربوي بمؤسسات التكوين المهني "الفردية والمؤسساتية" تبعا لمتغير السن والجنس، نمط التكوين، مستوى التكوين والتقسيم الاقليمي والتفاعل بينهم فكانت كالتالي: - لا يوجد اختلاف في عوامل الهدر التربوي المتعلقة بالبعد الفردي والمؤسساتي باختلاف التوزيع الإقليمي " غرداية – ورقلة – الوادي". - يوجد اختلاف في عوامل الهدر التربوي المتعلقة بالبعد الفردي باختلاف الجنس لصالح الإناث كما أنه يوجد اختلاف في عوامل الهدر المتعلقة بالبعد المؤسساتية لصالح الإناث. - لا يوجد اختلاف في عوامل الهدر التربوي المتعلقة بالبعد الفردي والمؤسساتي باختلاف سن المتربص، أي أن أفراد العينة باختلاف سنهم لم يختلفوا في رؤيتهم لعوامل الهد ر التربوي، وهذا معناه أنه لا يؤثر متغير العمر على عوامل الهدر التربوي بمؤسسات التكوين المهني. - يوجد اختلاف في عوامل الهدر التربوي المتعلقة بالبعد الفردي بين أنماط التكوين لصالح نمط التمهين. - لا يوجد اختلاف في عوامل الهدر التربوي المتعلقة بالبعد المؤسساتي باختلاف نمط تكوين المتربص. - لا يوجد اختلاف في عوامل الهدر التربوي المتعلقة بالبعد الفردي والبعد المؤسساتي باختلاف مستويات التكوين. أما بالنسبة للتفاعل بين المتغيرات فقد كانت جل التفاعلات غير دالة إلا البعض منها، حيث أثبتت الدراسة أنه: - يوجد أثر دال إحصائيا لتفاعل المتغيرات (الإقليم، المستوى، السن) في عوامل الهدر التربوي الفردية لصالح المتربصون الأكبر من (18) سنة في ولاية غرداية. - يوجد أثر دال إحصائيا لتفاعل المتغيرات (الإقليم، الجنس، المستوى، النمط) في عوامل الهدر التربوي الفردية والمؤسساتية لصالح المتربصات من المستوى الثالث من نمط التكوين عن طريق التمهين من ولاية غرداية. - يوجد اثر دال إحصائيا لتفاعل المتغيرات (الجنس، المستوى) في عوامل الهدر التربوي الفردية والمؤسساتية لصالح متربصات المستوى الثالث. - يوجد أثر دال إحصائيا لتفاعل المتغيرات (الجنس، المستوى، السن) في عوامل الهدر التربوي الفردية لصالح المتربصون ذكور المستوى الثالث الأصغر من (18) سنة. - يوجد أثر دال إحصائيا لتفاعل المتغيرات (الجنس، المستوى، السن) في عوامل الهدر التربوي المؤسساتية لصالح المتربصون ذكور المستوى الرابع الأكبر من (18) سنة. - يوجد أثر دال إحصائيا لتفاعل المتغيرات (المستوى، النمط) في عوامل الهدر التربوي المؤسساتية لصالح المتربصون من المستوى الرابع نمط إقامي. - يوجد أثر دال إحصائيا لتفاعل المتغيرات (المستوى، النمط، السن) في عوامل الهدر التربوي الفردية لصالح المتربصون من المستوى الثالث نمط تمهين الأكبر من (18) سنة. - يوجد أثر دال إحصائيا لتفاعل المتغيرات (المستوى، النمط، السن) في عوامل الهدر التربوي المؤسساتية لصالح المتربصون من المستوى الرابع من النمط الإقامي من الأكبر من (18) سنة. وقد نوقشت هذه النتائج في ضوء الدراسات السابقة وما جاء في الجانب النظري لهذه الدراسة، وفي الأخير تم وضع بعض التوصيات والمقترحات الموجهة للمعنيين بالأمر.
The present study aimed at investigating the problem of educational wastage among the trainees enrolled in vocational training. The study attempted to answer the following main research question: What are the educational wastage factors embedded in vocational training institutions from the perspectives of the trainees? In order to answer this main research question, the study tried to answer the following research questions: 1. What are the significant individual and institutional factors of educational wastage at vocational training institutions from the perspectives of the trainees? 2. Are there any differences between individual and institutional factors of educational wastage at vocational training institutions according to the variables of age, gender, type of training, and regional distribution? The study employed the exploratory approach to answer these questions. Data collection was carried out by means of a questionnaire that has been administered to a sample consisting of (729) trainees, selected by Multistage Cluster Random Sampling, at (47) vocational training institutionslocated in the states of the south-east of Algeria. The study has reached the following results: 1. The theoretical paradigm of educational wastage factors at vocational training institutions enjoys Confirmatory Factor Validity, which indicates the validity of the theoretical paradigm, and its consistency to the sample data. 2. The study identified the educational wastage factors at vocational training institutions from the perspectives of the trainees the states of the south-east of Algeria. According to their importance, these factors were as follows: A. The institutional factors were the most influential on educational wastage at vocational training institutions compared to individual factors. The factors of this dimensionhave been arranged in a descending order according to their importance as follows: - Organizational factors: factors related to training came first in importance, followed by factors related to internal rules of procedure. - Pedagogical factors: these related to the instructor were the most important followed by factors related to the curriculum. B. The individual factors ranked at second place after institutional factors in explainingeducational wastage at vocational training institutions from the perspectives of the trainees. The factors of this dimensionhave been arranged in a descending order according to their importance as follows: - Personal factors: in this dimension, factors related to mental health were the most influential, followed by factors related to physical health. - Social factors: in this dimension, cultural factors were the most influential, followed by family factors. - There is no significant difference in the individual and institutional factors of educational wastage at vocational training institutions according to the variable of regional location (Ghardaia - Ouargla - the valley). - There are significant differences in the individual factors and institutional factors of educational wastage at vocational training institutions according to the variable of gender in favor of females. - There is no significant difference in the individual and institutional factors of educational wastage at vocational training institutions according to the variable of age; is the respondents, with various ages, did not differ in their vision of educational wastage factors, which means that the age variable has no effect on factors of educational wastage at vocational training institutions. - There are significant differences in the individual factors of educational wastage at vocational training institutions according to the variable of type of training in favor of apprenticeship. - There is no significant difference in the institutional factors of educational wastage at vocational training institutions according to the variable of types of training. - There is no significant difference in the individual and institutional factors of educational wastage at vocational training institutions according to the variable of levels of training. For the interaction among variables, the results revealed that the majority of the interactions have been insignificant except for the following: - There is a statistically significant effect of the interaction among the variables of (region, level, age) on the individual educational wastage factors in favor of the adult trainees (older than 18 years) in Ghardaia. - There is a statistically significant effect of the interaction among the variables of (region, gender, level, type of training) on the individual as well as institutional educational wastage factors in favor of the third level female trainees at training via apprenticeship in Ghardaia. - There is a statistically significant effect of the interaction among the variables of ( gender, level) on the individual as well as institutional educational wastage factors in favor of the third level female trainees. - There is a statistically significant effect of the interaction among the variables of (region, level, age) on the individual educational wastage factors in favor of the third level male trainees (younger than 18 years) in Ghardaia. - There is a statistically significant effect of the interaction among the variables of (region, level, age) on the institutional educational wastage factors in favor of the fourth level male trainees (older than 18 years). - There is a statistically significant effect of the interaction among the variables of (level, type of training) on the institutional educational wastage factors in favor of the fourth level male trainees at training via apprenticeship. - There is a statistically significant effect of the interaction among the variables of (level, type of training, age) on the individual educational wastage factors in favor of the third level male trainees (older than 18 years) at training via apprenticeship. - There is a statistically significant effect of the interaction among the variables of (level, type of training, age) on the institutional educational wastage factors in favor of the fourth level male trainees (older than 18 years) at training via apprenticeship. The results have been discussed in light of previous related studies as well as the theoretical framework of the study. The study concluded with presenting recommendations and suggestions for future research.
Description: علم النفس
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16699
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TACHEABET-Yasmina.pdf2,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.