Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16828
Title: الممارسات التدريسية الإبداعية للأساتذة في علاقتها بقيم العمل لديهم وبالقيادة التحويلية لدى مديريهم "دراسة على عينة من أساتذة التعليم الابتدائي بمدينة ورقلة"
Authors: الشايب, خولة
الشايب, محمد الساسي
Issue Date: 4-Jun-2018
Series/Report no.: 2018;
Abstract: الملخص: هدف البحث الحالي إلى التعرف على مدى استخدام أساتذة التعليم الابتدائي للممارسات التدريسية الإبداعية، ومستوى قيم العمل لديهم، وكذا مدى ممارسة مديري المدارس الابتدائية للقيادة التحويلية، مع الكشف عن العلاقة التنبؤية بين الممارسات التدريسية الإبداعية وكل من قيم العمل والقيادة التحويلية، ودراسة أثر الجنس والخبرة المهنية والتخصص الدراسي على كل من الممارسات التدريسية الإبداعية والقيادة التحويلية وقيم العمل. ولتحقيق هدف هذا البحث تم الاعتماد على المنهج الوصفي، واستخدام استبيان الممارسات التدريسية الإبداعية، إعداد الباحثة، ومقياس القيادة التحويلية لـ(Bass &Avolio) والذي ترجمته إلى العربية (خلود الزعبي)، ثم قامت الباحثة بتعديل بعض بنوده، ومقياس قيم العمل لـ(علام وزايد)، وبعد التأكد من صلاحية أدوات البحث تم تطبيقها على عينة مكونة من (192) أستاذاً من أساتذة التعليم الابتدائي، تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة، حيث تم اختيار ثلاث مقاطعات من أصل اثنتي عشر مقاطعة ببلديتي "ورقلة" و"الرويسات"، وبعد معالجة البيانات إحصائياً توصل البحث إلى أن مستوى استخدام أساتذة التعليم الابتدائي للممارسات التدريسية الإبداعية منخفض، وأن مديري المدارس لا يستخدمون أسلوب القيادة التحويلية، وأن مستوى قيم العمل لدى أساتذة التعليم الابتدائي مرتفع ماعدا قيمة الفخر بالعمل فهي متوسطة، وأن القيادة التحويلية لا تساهم في التنبؤ بالممارسات التدريسية الإبداعية، أما قيم العمل فقد ساهمت قيمة(الفخر بالعمل) فقط في التنبؤ بالممارسات التدريسية الإبداعية لدى أساتذة التعليم الابتدائي وأنه لا توجد فروق في استخدام مديري المدارس للقيادة التحويلية من وجهة نظر الأساتذة باختلاف جنسهم وخبرتهم المهنية وتخصصهم الدراسي والتفاعل بينها، ولا توجد فروق دالة في قيم العمل لدى أساتذة التعليم الابتدائي تعزى لكل من الجنس والخبرة المهنية والتخصص الدراسي والتفاعل بينها، ولا توجد فروق دالة في الممارسات التدريسية الإبداعية لدى أساتذة التعليم الابتدائي تعزى للجنس والخبرة المهنية والتخصص الدراسي والتفاعل بينها. Abstract : The objective of this research is determining to how far primary school teachers are using creative teaching practices ,and the level of their work values, as well as the extend to which primary school principals are practicing transformational leadership, and revealing the predictive relation between creative teaching practices and both work values and transformational leadership, studying the impact of gender, professional experience and academic specialization on them all. To achive the Objective of this research, we adopted the descriptive method, by using of questionnaire of creative teaching practices and the seal of transformational leadership of « Bass and Avolio » which has translated by « KholoudZu’bi », and which the research adjusted some of its terms ,and the scale of values « Alam and Zayad » were adapted in order to achieve the objective of this research After Confirming the relevance of research’s tools ,they were applied on a sample composed of « 192 » primary school teachers, which have been randomly classically chosen, in which three of the twelfth in “Ouargla” and “Rouissat” municipals were selected, and after statistical data processing. The study revealed that the use level of creative teaching practices was low, and the level of work values are low except for the pride in work value. And school principals are not transformational approach, which is not contributing in predicting creative teaching practices ,however concerning work values, only the pride in work value has contributed in predicting of practices to the primary school teachers .Indeed, there are no significant differences in creative teaching practices and work values to primary school teacher due gender, professionally experience, academic specialization, work values and interaction between them, on the other hand, there are no significant differences in the use of transformational leadership by school principles in the point of view of teachers according to their gender, professional experience, academic specialization and interaction between them.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16828
ISSN: kr
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CHAIB-KHAOLA.pdf1,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.