Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17822
Title: الوسائط التكنولوجية و دورها في تحسين الخدمات البريدية لولاية ورقلة البطاقة الذهبية نموذجا دراسة ميدانية على عينة من مستخدمي هذه البطاقة
Authors: صانع, رابح
مغاني, أمال
نصيري, عائشة مباركة
Keywords: الوسائط التكنولوجية
الخدمات البريدية
البطاقة الذهبية
Issue Date: 2018
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن دور البطاقة الذهبية بولاية ورقلة في تحسين الخدمات البريدية وهذا من خلال دراسة ميدانية على عينة من مستخدمي البطاقة، بحيث إعتمدنا على أداة الإستبيان لجمع المعلومات، ووزعنا هذاالإستبيان على عينة قصدية و المتمثلة في مستخدمي البطاقة الذهبية، تضمنت هذه الإستمارة ثلاثة محاور. ومن أهم النتائج التي توصلنا إليها من خلال هذا التحليل: أن معظم العملاء يستخدمون البطاقة الذهبية بشكل دائم في القيام بالخدمات البريدية مثل السحب و الدفع و هذا لأنها سهلت عليهم العملية ووفرت لهم الجهد و الوقت كذالك تعددت الخدمات التي تقوم بها البطاقة الذهبية منها دفع الفواتير عبر الأنترنت، تحويل الأموال من حساب لآخر، تعبئة الهاتف النقال، كذلك سهلت على المواطن القيام بالخدمات البريدية بشكل كبير مما وفرت له الجهد و الوقت، و أيضا ساعدت البطاقة العملاء القيام بعملية السحب بدون تحديد الوقت أو المكان، وهذا بناءا على الظروف التي يمر بها العميل، و على الرغم من هذا كله إلا أن هنالك صعوبات تواجم المستخدم و التي تمثلت في قلة ماكينات السحب في ولاية ورقلة، كذالك المعرفة المحدودة في استخدامها.
This study aims at showing the role of golden card in improving postal services through a field study on a sample of users of this card,so we have chosen the question raire as a tool to collect pieces of information and distribut it on a particular sample of users of the golden card.The questionnaire is composed of three units. Amongst the results we arrived at through the analysis: All the agents or clients use the card in parmanent way in postal servises as checking out and paying money because it makes it easy for them and saves effort and time . Also the services of the golden card are varied like paying the bills from internet, transfering money from one acount to another and sending money to mobile phones.It also helped the agents in checking out without precising time and place according to agent’s circumustances,Although. There are difficulties that face the users such as: the lack of checking out machines in ouargla city and the lack of knowledge in using it.
Description: تخصص :تكنولوجيا اإلاتصال الحديثة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17822
ISSN: kh
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mgani-nssiri.pdf1,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.