Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17888
Title: The Analysis of Id, Ego and Superego in the Character of Marlow in Conrad’s Heart of Darkness
Authors: KADECHE Assia
AZZOUZ Hadjera
Keywords: Psychoanalysis
id
ego
superego
self-restraint
Psychanalyse
ça
moi
surmoi
la retenue
الهو
التحليل النفسي
الأنا الأعلى
الأنا
ضبط النفس
Issue Date: 2018
Series/Report no.: 2018;
Abstract: This disser0tation aims at exploring Joseph Conrad's Heart of Darkness with the help of Sigmund Freud’s theories which are id, ego and superego. It provides an analysis of the main character Charlie Marlow from a Freudian psychoanalytic theory of personality revealing how this character's journey and personality have been affected by his id, ego and superego. Freud's forenamed notions have been used to describe Marlow's reactions toward the savage nature along his journey up the Congo River. This study has followed the qualitative analysis and has proved that text of the novel is very rich in terms of exploring various psychological theories such as id, ego and superego. It has revealed that the processes involved in Freud's concept have played an important role in the changes occurring within Marlow's character behaviour in both Europe and Africa. Marlow, who wants to discover the blankness in Africa, starts his journey as an impulse. He looks at the map of Africa where he always hankered to go. By the time, his passion is disturbed by the darkness Marlow has witnessed while journeying up the Congo. This darkness, Marlow was fascinated by, embodies the Freudian superego within him; totally switched again Marlow takes the id in the form of rejection or separation from society. He runs after one of the most famous ivory provider at the Company he works for; he is called Kurtz. However, unlike Kurtz Marlow balances his id and superego by ego. Cette recherche vise à explorer Heart of Darkness de Joseph Conrad, parue en 1902, à l'aide des théories de Sigmund Freud qui sont le Moi, le Ca, et le Surmoi. Cette étude fournit une analyse du personnage principal Charlie Marlow dans ce roman. Il a appliqué l'analyse qualitative et a prouvé que le texte du roman est très riche en termes d'exploration de diverses théories psychologiques telles que le Moi, le Ca, et le Surmoi. Marlow, qui veut découvrir le blanc en Afrique, commence son voyage comme une impulsion. Il regarde la carte de l'Afrique où il a toujours rêvé d'aller. Au fil du temps, sa passion est perturbée par les ténèbres dont Marlow a été témoin pendant son voyage au Congo. Ces ténèbres, fascinées par Marlow, personnifient le surmoi freudien en lui; totalement changé à nouveau Marlow prend le ça sous forme de rejet ou de séparation de la société. Il suit l'un des fournisseurs d'ivoire les plus célèbres de la compagnie pour laquelle il travaille; il s'appelle Kurtz. Cependant, contrairement à Kurtz, Marlow équilibre son ça et son surmoi par moi.تهدف الدراسة الحالية إلى استكشاف رواية «Heart of Darkness» للروائي الانجليزي البولندي الأصل الشهير «جوزيف كونراد». تعتمد هذه الدراسة على نظرية العالم الشهير سيكموند فرويد للهو، الأنا والأنا الأعلى. هي الأقسام الثلاثة التي عرَّفها فرويد في نموذجه البنيوي للنفس؛ وهي ثلاثة بنيات من حيث نشاط وتفاعل الحياة العقلية. من أجل فهم والغوص بعمق قلب الظلام قمنا بتطبيق نظريه التحليل النفسي على بطل الرواية «تشارلي مارلو» مما يساعد على فهم شخصيته. وقد اتبعت هذه الدراسة التحليل النوعي وأثبتت أن نص الرواية غني جدا من حيث تقصي مختلف النظريات النفسية مثل الهو، الأنا والأنا الأعلى. «مارلو» الشاب الحالم منذ صغره كان يتوق الى السفر واكتشاف الغموض في إفريقيا. هذا الفتى يبدأ قصته بمشاركة بعض من رغباته. فهو ينظر إلى خريطة إفريقيا حيث كان دائما يتطلع للذهاب ومن اجل تحقيق رغبته يستعين بعمته التي تتوسط له لكي يتقدم الى احد الشركات التي تعمل على نقل العاج. ولكن سرعان ما تتحول هذه الرحلة ببداية سدول نوع من الظلام. تبدأ من ظلام التايمز إلى ظلام الكونغو عبر ظلام النفس البشرية. شغفه هذا يتأثر بالظلام الذي شهده مارلو أثناء رحلته إلى الكونغو، قلب أفريقيا, هذا الظلام الذي فتن مارلو يجعله يعيش بروح معذبة وبدوره يجسد الأنا الأعلى الفرويدي بداخله. ولكن سرعان ما تحول مرة أخرى ومجددا أخذ مارلو الهو في شكل رفض و إنفصال عن المجتمع. يقوم بإتباع أحد أشهر مزودي العاج في الشركة التي يعمل بها والمسمى «كورتز». كورتز ذهب بهدف أن يُمدِن المجتمع الأفريقي ولكن أغري بثرواتها وبدأ بجمعها ونهبها وبمرور الوقت إزداد فيه حب السلطة وجمع المزيد والمزيد من هذه الثروات حتى فقد السيطرة على نفسه وصولا الى النقطة المظلمة بداخله فخربت قلبه ووقف مارلو على اعتابها لينجو. وفي الاخير وعلى عكس كورتز، مارلو يستطيع موازنة الهو والأنا الأعلى من قبل الأنا بينما كورتز يلقي حتفه قبل ان يدرك نفسه .
This disser0tation aims at exploring Joseph Conrad's Heart of Darkness with the help of Sigmund Freud’s theories which are id, ego and superego. It provides an analysis of the main character Charlie Marlow from a Freudian psychoanalytic theory of personality revealing how this character's journey and personality have been affected by his id, ego and superego. Freud's forenamed notions have been used to describe Marlow's reactions toward the savage nature along his journey up the Congo River. This study has followed the qualitative analysis and has proved that text of the novel is very rich in terms of exploring various psychological theories such as id, ego and superego. It has revealed that the processes involved in Freud's concept have played an important role in the changes occurring within Marlow's character behaviour in both Europe and Africa. Marlow, who wants to discover the blankness in Africa, starts his journey as an impulse. He looks at the map of Africa where he always hankered to go. By the time, his passion is disturbed by the darkness Marlow has witnessed while journeying up the Congo. This darkness, Marlow was fascinated by, embodies the Freudian superego within him; totally switched again Marlow takes the id in the form of rejection or separation from society. He runs after one of the most famous ivory provider at the Company he works for; he is called Kurtz. However, unlike Kurtz Marlow balances his id and superego by ego.
Cette recherche vise à explorer Heart of Darkness de Joseph Conrad, parue en 1902, à l'aide des théories de Sigmund Freud qui sont le Moi, le Ca, et le Surmoi. Cette étude fournit une analyse du personnage principal Charlie Marlow dans ce roman. Il a appliqué l'analyse qualitative et a prouvé que le texte du roman est très riche en termes d'exploration de diverses théories psychologiques telles que le Moi, le Ca, et le Surmoi. Marlow, qui veut découvrir le blanc en Afrique, commence son voyage comme une impulsion. Il regarde la carte de l'Afrique où il a toujours rêvé d'aller. Au fil du temps, sa passion est perturbée par les ténèbres dont Marlow a été témoin pendant son voyage au Congo. Ces ténèbres, fascinées par Marlow, personnifient le surmoi freudien en lui; totalement changé à nouveau Marlow prend le ça sous forme de rejet ou de séparation de la société. Il suit l'un des fournisseurs d'ivoire les plus célèbres de la compagnie pour laquelle il travaille; il s'appelle Kurtz. Cependant, contrairement à Kurtz, Marlow équilibre son ça et son surmoi par moi.
Description: Kasdi Merbah University – Ouargla- Faculty of Letters and Languages Department of English Language and Letters
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17888
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
هاجرة عزوز.pdf906,61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.