Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18212
Title: إشكاليّة العلاقة بين اللّغة والعقل عند جورج طرابيشي
Authors: برابح, عمر
عقون, يوسف
Keywords: اللغة
العقل
جورج طرابيشي
Issue Date: 2018
Publisher: univ-ouargla
Abstract: نتناول في هذه الدّراسة التي بين أيدينا، إشكاليّة اللّغة والعقل في الثّقافة العربية الإسلامية لدى المفكِّر جورج طرابيشي، وذلك ضمن مشروعه الفكري " نقد نقد العقل العربي"، المتصدِّي لمشروع الجابري "نقد العقل العربي"، وهذا برجوعه إلى رُوَّاد النَّظرية الألمانية والذي استأنس بهم الجابري في إثبات فرضيته الأساسية، التي تعتبر اللّغة كمحدد مطلق لرؤية العالم، فضلاً عن تطرق طرابيشي لجدليّة اللّغة و العالم – اللّغة والزّمان، وهذا سعياً منه لتقويم إشكاليّة علاقة التأثير بين اللّغة والعقل، كما قام جورج طرابيشي بدحض كل من دعوى لا تاريخيّة وحسيّة اللّغة العربية، ذهنيّة وموسيقيّة اللغة العربية، لا حملية اللغة العربية وهذا رداً على أطروحة الجابري القائلة بأنّ العقل العربي مريضٌ بلغته.
In this study،we will examine the problem of language and mind in the Arab-Islamic culture of the thinker George Tarabishi،in his intellectual project Criticism of the Criticism of the Arab Mind،which deals with the Jabri Project Criticism of the Arab Mind. This is due to the pioneers of German theory،His main hypothesis is that language is an absolute determinant of the world's vision. Tarabishi also tackled the dialectic of the Arabic language -the world -time،in an effort to assess the problematic relationship between language and mind. George Tarabishi refuted both historical and sensual Arabic،Arabic،not the local Arabic language،and this is in response to the Jabri thesis that the Arab mind is sick in his language. key words :Language،mind،gestational،not historical،sensual،mental،musical .
Description: تخصص:تاريخ الفلسفة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18212
ISSN: kh
Appears in Collections:philosophie Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
agoun youcef.pdf719,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.