Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18281
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبوعيشة, نورة-
dc.contributor.authorعزيزي, هاجر-
dc.date.accessioned2018-
dc.date.available2018-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.issnkh-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18281-
dc.descriptionقسم علم النفس وعلوم التربيةen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين ممارسة الأنشطة اللاصفية والسلوك الفوضوي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط بمدينة ورقلة، إضافة إلى الكشف عن الفروق في مستوى السلوك الفوضوي لدى التلاميذ الممارسين للأنشطة تبعا لجنس التلميذ، و نوع النشاط الممارس (رياضي/ثقافي) ، ولتحقيق هذه الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وقد تمت الدراسة على عينة قوامها (297) حيث وزع على أفرادها مقياس السلوك الفوضوي لصاحبه "فيليسيانو اتش فيغا" والذي تم ترجمته للغة العربية من قبل الطالبة بالاستعانة بأستاذة اللغة الإنجليزية وقد تم التأكد من صدقه وثباته، وبعد جمع بيانات الدراسة تم معالجتها إحصائيا بإستخدام اختبار "ت " لعينتيتن مستقلتين ومعامل الارتباط ثنائي الأصيل من خلال برنامج spss النسخة 19. وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية : 1. لا توجد علاقة بين السلوك الفوضوي و ممارسة الأنشطة اللاصفية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك الفوضوي بين الممارسين للأنشطة الرياضية ونظرائهم الممارسين للأنشطة الثقافية. 3. لا توجد فروق في السلوك الفوضوي بين الإناث الممارسات للأنشطة اللاصفية وزملائهن الذكور الممارسين لها.en_US
dc.description.abstractThe study aimed at uncovering the relationship between extracurricular activities and disruptive behavior among middle school students in Ouargla, as well as detecting differences in the level of disruptive behavior of students practicing activities according to the student sex, the type of activity practiced (athlete / cultural), and to achieve these objectives was used descriptive method, and the study was based on a sample (297), distributed on the members of the scale of the disruptive behavior of the owner of " feliciano H Veiga," which was translated into Arabic by The student using the English language teacher and verified the validity and stability, and after the data processors statistically using the test "T" for independent samples through and Point biseral corrélation the program spss version 19. The study concluded the following results: 1. There are no statistically significant relationship between extracurricular activities and disruptive behavior among middle school students. 2. There are no statistically significant differences in the disruptive behavior among sports practitioners and their counterparts in cultural activities. 3. There are no differences in disruptive behavior among female practices for extracurricular activities and their male colleagues practicing them-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.subjectممارسة الأنشطة اللاصفيةen_US
dc.subjectالسلوك الفوضويen_US
dc.titleعلاقة ممارسة الأنشطة اللاصفية بالسلوك الفوضوي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط -دراسة ميدانية ببعض متوسطات مدينة ورقلة-en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
azizi hajar.pdf761,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.