Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18384
Title: التنمـر الإلكتـروني وعلاقتـه بالقلـــق الإجتمــاعي دراسة ميدانية على تلاميذ السنة الثانية ثانوي مدمني مواقع التواصل الاجتماعي ببعض ثانويات مدينة ورقلة
Authors: بن عمارة, سمية
مباركي, مقراني
Keywords: التنمر الالكتروني
القلق الاجتماعي
Issue Date: 2018
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2018;
Abstract: هدفت الدراسة الحالية لدراسة التنمر الإلكتروني وعلاقته بالقلق الاجتماعي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي مدمني مواقع التواصل الإجتماعي بمدينة ورقلة ومنه تم طرح التساؤلات التالية: 1. ما مدى إنتشارالتنمر الإلكتروني لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي مدمني مواقع التواصل الإجتماعي ؟ 2. هل توجد علاقة بين التنمر الإلكتروني والقلق الإجتماعي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي مدمني مواقع التواصل الإجتماعي ؟ 3. هل توجد فروق دالة إحصائيا في التنمر الإلكتروني لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي مدمني مواقع التواصل الإجتماعي باختلاف الجنس والمستوى التعليمي للوالدين ؟ 4. هل توجد فروق دالة إحصائيا في القلق الإجتماعي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي مدمني مواقع التواصل الإجتماعي باختلاف الجنس و المستوى التعليمي للوالدين ؟ وطبقت الدراسة علـى عينــة تكونــت من( 106) تلميذ في السنة الثانية ثانوي بمدينة ورقلة في الفترة الممتدة بين )8/4/2018 -19/4/2018 ( . وإستخدم المنهج الوصفي التحليلي لتناسبه مع طبيعة الدراسة، بإستخدام أداتين لكل من :  مقيـاس التنمر الإلكتروني--------أمنية إبراهيم الشناوي (2014)  مقياس القلق الاجتماعي-------- وردة بلحسيني (2011) وتمت معالجة البيانات إحصائيا باستخدام برنامج (SPSS. V20 ) وكانت النتائج كالتالي:  مستوى التنمر الإلكتروني منخفض لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي مدمني مواقع التواصل الإجتماعي ؛  لاتوجد علاقة دالة احصائيا بين التنمر الإلكتروني والقلق الإجتماعي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي مدمني مواقع التواصل الإجتماعي؛  لا توجد فروق دالة إحصائيا في التنمر الإلكتروني لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي مدمني مواقع التواصل الإجتماعي بإختلاف الجنس و المستوى التعليمي؛  لا توجد فروق دالة إحصائيا في القلق الإجتماعي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي مدمني مواقع التواصل الإجتماعي باختلاف الجنس و المستوى التعليمي للوالدين. وفي الاخير تم مناقشة وتفسير النتائج المتحصل عليها من طرف الباحثة إستنادا إلى الإطار النظري والدراسات السابقة في هذا الموضوع وافاق البحث المستقبلية .
The current study aims at studying cyber bullying and its relation to social anxiety among second year secondary school students who are addicted to social networking sites in the city of Ouargla. The following questions were asked:  How widespread is online cyber bullying among second-year secondary school students?  Is there a between cyber bullying and social anxiety among second-year secondary school students?  Are there statistically significant differences in cyber bullying among second-year secondary school students who are addicted to social networking sites by sex and educational level of parents?  Are there statistically significant differences in social anxiety among second year secondary school students who are addicted to social networking sites by sex and educational level of parents? The study was conducted on a sample of (106) second- year secondary school students in the city of Ouargla between (8/4/2018 and 4/4/2018). Using descriptive analytic approach to suit the nature of the study, using the following tools: Umniah Ibrahim Al-Shennawi (2014) ----- cyber bullying scale Dr. Warda Balhasini (2011) ---- Social anxiety scale . The data were processed statistically using the SPSS (V20) program. The results were as follows:  The level of electronic bullying is low among second-year secondary school students addicted to social networking sites.  There is no relationship between electronic bullying and social anxiety among secondary school students who are addicted to social networking sites.  There are no statistically significant differences in electronic bullying among second year secondary school students who are addicted to social networking sites according to sex and educational level.  There are no statistically significant differences in social anxiety among second-year secondary school students who are addicted to social networking sites by sex and educational level of parents. Finally, the results obtained by the researcher were discussed and interpreted based on the theoretical framework and previous studies on this subject.
Description: التخصص:إرشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18384
ISSN: kh
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mokrani mbarka.pdf867,67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.