Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18548
Title: صــــــــورة الإســـــلام فــــــي السيـــــنما الأمريكية دراسة سيميولوجية لبعض اللقطات الدلالية من الفيلم الأمريكيmooz-lum
Authors: تومي, فضيلة
بن منصور, أسماء
خملة, سلمى
Keywords: صورة الاسلام
السينما الامريكية
Issue Date: 2018
Publisher: univ-ouargla
Abstract: لقد هدفت هذه الدراسة المرسومة بعنوان صورة الإسلام في السينما الأمريكية – دراسةسيميولوجية- للفيلم الأمريكي mooz-lum إلى إبراز الصورة المنقولة عن الإسلام والمسلمين التي تتجلى في معاني الإساءة والمعاناة والعنصرية من قبل المجتمع الأمريكي من خلال تحليلنا السيميولوجي لفيلم mooz-lum للمخرج قاسم بصير وكذا التطرق إلى مختلف الدلالات والمعاني الظاهرة والخفية المتعلقة بالصورة، وبالعمل الفني المجسد لهذه الأخيرة، حيث طرحنا الإشكالية قصد وضعها ضمن سياقها المعرفي والمتلخصة في: ما هي الدلالات و الرموز التي يحملها الفيلم الأمريكي mooz-lum؟ وللإجابة على التساؤل الرئيسي وضعنا مجموعة من التساؤلات المساعدة على البحث والمتمثلة في: 1. كيف يصور الفيلم الأمريكي مووزلم الدين الإسلامي من حيث المعتقدات و العبادات؟ 2. ما هي الدلالات الرمزية الموظفة في فيلم مووزلم؟ 3. كيف أثرت أحداث 11 سبتمبر2001 على صورة المسلم في المجتمع الأمريكي 4. كيف وظف الفيلم التقنيات الفنية السمعية البصرية لخدمة الايدولوجيا الغربية ورسم صورة نمطية عن الإسلام والمسلمين؟ ولانجاز هذه الدراسة كان لا بد من تحديد مجتمع دراستنا وعينتنا حيث أن مجتمع الدراسة يتمثل في الفيلم mooz-lum الذي تناول نقل صورة الإسلام والمسلمين، أما بالنسبة لعينة الدراسة فهي عينة قصدية لبعض اللقطات المختارة للمخرج قاسم بصير والتي تخدم أهداف الدراسة،ولدراسة هذه الصورة بأكثر عمق وتحليل استخدمنا تقنية تحليل الأفلام لاسيما منها السينمائية على غرار فيلم moz-lumحيث ارتاينا استخدام مدخل مقاربة التحليل السيميولوجي لرولان بارث التي نؤكد هنا على قدرتنا في التعمق الشديد للتفاصيل الخاصة بالزوايا الاجتماعية والثقافية والسيكولوجية لدراستنا، اي تمت دراستنا الميدانية من خلال 4 مراحل: مرحلة الوصف، مرحلة التقطيع التقني، مرحلة المستوى التعييني، مرحلة المستوى التضميني، وقد توصلنا من خلال دراستنا إلى مجموعة من النقاط الرئيسية المتعلقة بجانب التحكم في المنهج المتبع للدراسة وكذا الجوانب الأخرى لترشيح المعاناة والعنصرية والأذى النفسي سينمائيا باستخدام مقاربة رولان بارث. المخرج قاسم بصير وفق إلى حد كبير في نقل المعاناة والإساءة والعنف الجسدي واللفظي التي يتلقها مسلمو أمريكا خاصة في مدينة ميشغان التي يقطع فيها عدد كبير منهم. كما توصلنا إلى مجموعة من النتائج الأخرى الخاصة بتحليل الفيلم في حد ذاته وكذا مرجعيته.
This study, entitled "The Image of Islam in American Cinema", was designed to analyze the semioological analysis of the American film mooz-lum to highlight the image of Islam and Muslims that is reflected in the meanings of abuse, suffering and racism by American society. QasimBasir and also to address the various indications and meanings apparent and hidden related to the image, and the artwork embodied by the latter, where we raised the problem of the intention to put it within the context of knowledge and is summarized in: - What are the symbols and symbols of the American film mooz-lum? In order to answer the main question, we have put together a series of questions which help in the research: 1. How does the American film mooz-lum depict Islam in terms of beliefs and worship? 2. What are the symbolic indications employed in mooz-lum? 3. How the events of September 11, 2001 affected the image of Muslims in American society 4. How did the film employ audiovisual techniques to serve Western ideology and portray a stereotype of Islam and Muslims? In order to complete this study, it was necessary to define the society of our study and our sample, since the study society is in the film mooz-lum, which dealt with the transfer of the image of Islam and Muslims. The sample of the study is an intentional sample of some of the selected clips by QasemBasir, To study this picture in depth and analysis, we used the technique of analyzing films, especially film, such as moz-lum, where we saw the use of the approach to the psychological analysis of Roland Barth, which confirms here our ability to delve deeply into details of the social, cultural and psychological angles of our study, The stage of the description - the technical cutting stage - the stage of the level of the appointment - the stage of the level of inclusion, and we have reached through our study to a set of key points related to the control of the curriculum used for the study and other aspects of the nomination of suffering and racism and psychological abuse Cinematography using Roland Barth's approach. Director QasemBasir, largely in the transfer of suffering and abuse and physical and verbal violence received by Muslims in America, especially in the city of Michigan, which cuts a large number of them We also came up with a set of other results for analyzing the film itself and its references.
Description: قسم: علوم الإعلام والإتصال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18548
ISSN: kh
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben mansour-khamla.pdf828,92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.