Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18666
Title: اثر التوجه الاستراتيجي على تحسين الأداء التسويقي للبنك - دراسة حالة البنك الوطني الجزائريBNA ورقلة -
Authors: محسن, زبيدة
تالي, هاجر
Keywords: التوجه الاستراتيجي
الأداء التسويقي
Strategic orientation
marketing performance
Issue Date: 15-May-2018
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مدى اثر التوجه الاستراتيجي على الأداء التسويقي للبنك الوطني الجزائري وفروعه بولاية ورقلة، وتمثلت دراستنا الميدانية في عينة من الموظفين البنك، وقمنا باختيار عينة متكونة من 50 مفردة تم توزيع الاستبيان عليهم، كما تم استبعاد استبيانة واحدة. واعتمدنا على البرنامج الإحصائي spss في تفريغ البيانات وتحليلها، بغرض تحليل نتائج الدراسة.  و قد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها أن البنك الوطني الجزائريبورقلة يملك أهم عناصر التوجه الاستراتيجي المتمثلة في الرسالة و الأهداف إلا أن هناك ضعف في الاهتمام به و عدم وجود وعي لدى موظفين البنك بضرورة تطبيق التوجه الاستراتيجي بانضباط نظرا لعدم وجود رقابة و تتبع الإدارة العليا لذلك.كما توصلت الدراسة إلى وجود علاقة بين التوجه الاستراتيجي و تحسين الأداء التسويقي (الربحية، الحصة السوقية، رضا الزبون).
This study aimed at identifying the extent to which the strategic orientation affects the marketing performance of Algerian National Bank and its branches in Ouargla. The field study is held on a sample of the bank’s employees, in which 50 individuals are chosen to have a survey distributed, using SPSS program to dump and analyze data, aiming to analyze study findings. This study has found a set of findings , most important are elements of strategic orientation which are the message and the objectives, still being not of high interest, along with the unawareness of employees for the necessity to apply strategic orientation in a desciplinary way, for the lack of control, and having the high administration following. This study has also found a relation between strategic orientation and marketing performance improvement (profitability, market share, client satisfaction)
Description: اقتصاد نقدي وبنكي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18666
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tali- hadjar.pdf777,69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.