Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18867
Title: دور مواقع التواصل الاجتماعي في التسويق الالكتروني ــ الفيسبوك نموذجا ــ دراسة ميدانية على عينة طلبة علوم الإعلام والاتصال
Authors: سراية, الهادي
الخربة, أسماء
بالطيب, عائشة
Keywords: مواقع التواصل الاجتماعي
التسويق الالكتروني
الفايسبوك
Issue Date: 2018
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تناولنا من خلال هده الدراسة موضوع *دور مواقع التواصل الاجتماعي في التسويق الالكتروني *حيث هدفت دراستنا إلى معرفة دور الذي لعبته مواقع التواصل الاجتماعي عموما و الفيسبوك خصوصا ، حيث تتجلى أهميته في الدور الفعال الذي تتيحه في تحقيق ولاء ورضا الزبون من خلال الخدمات والمزايا المترتبة عنه في مجال التسويق الالكتروني . لمعالجة هذه الدراسة قمنا بدراسة ميدانية واستجواب عينة من قسم علوم الإعلام والاتصال ،ولتحقق من إشكالية اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي ومن الأدوات جمع البيانات استمارة الاستبيان والتي طبقت على عينة من طلبة علوم الإعلام والاتصال جامعة قاصدي مرباح ورقلة حيث تم تقسيم الاستمارة إلىأربع محاور:  المحور الأول: استخدامات الفيسبوك في مجال التسويق الالكتروني  المحور الثاني :الخدمات التي قدمها الفيسبوك في مجال التسويق الالكتروني  المحور الثالث : أنواع التسويق الالكتروني متداولة عبر الفيسبوك  المحور الرابع : ايجابيات التسويق الالكتروني عبر الفيسبوك أسفرت نتائج الدراسة إلىأن شبكة التواصل الاجتماعي تلعب دور هام في مجال التسويق الالكتروني لما تتيحه من خدمات ومزايا ،ويعتمد نجاح سياسات التسويقية على توفير المعلومات والخدمات اللازمة والجذابة القدرة على استقطاب اكبر عدد من الزبائن كونها تتيح التواصل والتحاور والتفاعل بين المسوقين والمستخدمين الفيسبوك دون قيود مكانية ولا زمنية.
The rough This study we have dealt with the role of the social communication sites in e-marketing. This study targeted to know the role that the social communication sites have played in general and the face book as special, in which its importance appears through the efficient role that leads to customer’s satisfaction; through services served and advantages gained in e-marketing. To treat this study, we visited and questioned a couple of people from the class of information and communication sciences, and to investigate the thesis, we relied on the analytic and comparative way, and from the means of data collecting on investigation form, we applied it on students sample from the class of information and communication sciences ‘KASDI MERBAH University – Ouargla’. We divided the form into (04) four syllabuses: The first one : Face book uses in e-marketing. The second one : Services served by face book in e-marketing. The third one : Types of e-marketing used by face book users. The fourth one : Advantages of e-marketing on face book. From the study, we concluded that the social communication sites play a great role in e-marketing due to the services and advantages served. The success of marketing policies depends on providing information and services needed that could attract a huge number of customers, and which could also ease the communication and relation between marketing providers and face book users without any time or place limites
Description: تخصص: تكنولوجيا االاتصال الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18867
ISSN: kh
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kharba-bataib.pdf1,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.