Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19037
Title: أثر الأداء التسويقي على استدامة المؤسسات الابتكارية
Authors: محمد حمزة بن قرينة
ربوح, أم الخير
Keywords: أداء تسويقي
استمرارية المؤسسات
ابتكار تنظيمي
القولية
قديلة
أسلوب التسيير النسوي
marketing performance
enterprise continuity
organizational innovation
elgolea
guedila
women's management style
Issue Date: 2018
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى محاولة تحديد علاقة الأداء التسويقي باستدامة المؤسسات الابتكارية وبالأخص المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، من خلال إبراز مساهمة مؤشرات الأداء التسويقي في تحقيق بقاء واستمرار المؤسسات الابتكارية والتي من بينها المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، لتمكّن من الحصول على منتجات تتسم بالجودة وتلبي احتياجات مختلف مستهلكيها. ولقد كانت إشكالية البحث تدور حول : ما هو أثر الأداء التسويقي في استمرار المؤسسات الابتكارية وبالتحديد مؤسستي القولية وقديلة ؟ وأين تكمن مساهمة المرأة المقاولة في تحقيق ذلك ؟ حيث تمثلت الدراسة التطبيقية للأداء التسويقي والاستدامة في مؤسستي القولية للمشروبات الغازية والمياه المعدنية بالمنيعة ولاية غرداية، وقديلة للمياه المعدنية ببسكرة. وقد توصلت الدراسة إلى أن أثر الأداء التسويقي تجلى في تحقيق بقاء واستمرار المؤسسات الابتكارية والتي من بينها مؤسستي القولية وقديلة للمياه المعدنية، إلا أن هذا الأمر يبقى نسبياُ لعدم وجود مؤشرات للاستدامة تتعلق بالمؤسسات الابتكارية بصفة مطلقة ومرتبطة مباشرة بالموضوع.
This study aims to try to determine the marketing performance related to the sustainability of innovative enterprises, particularly small and medium enterprises, by highlighting the contribution of marketing performance in achieving the survival and continued innovative institutions indicators, which include small and medium enterprises, to be able to get the products of quality and meet different consumers' needs. It was a problematic research revolves around: What is the impact of marketing performance on the sustainability of innovative institutions, specifically my organization theelgolea and the guedila? Where is the contribution of women entrepreneurs to this? where was the study of the performance of marketing and sustainability in two organizations Elgolea soft drinks and mineral water in ELMenaa of Ghardaia, and mineral waterof Guedilain Bbiskrh. The study found that the impact of marketing performance demonstrated in achieving the survival and continued innovative institutions, which include the organizations Elgolea and Guedila mineral water, but this remains a relatively to the lack of sustainability indicators related to innovation enterprises absolutely and directly linked to the subject matter.
Description: التسويق االستراتيجي واالبتكار
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19037
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rebouh-Oumkhair-Doctorat.pdf5,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.