Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19044
Title: الجوانب الجمالية والتربوية في مسرح الطفل قراءة في سلسلة "تعالوا نمثل" لخديجة سوكدالي أنموذجا
Authors: أحمد التجاني سي كبير
حنان شعيب
Keywords: مسرح
مسرح الطفل
العرض
المتعة
التربية
Théâtre,
, théâtre de l’enfant
présentation,
, Education
Jouissances.
Theater
child-theater,
, Display
pleasure
,Education.
Issue Date: 2018
Series/Report no.: 2018;
Abstract: يعتبر مسرح الطفل من أعرق الفنون والأنشطة المسرحية الهامة التي عنيت بمحاكاة الواقع والحياة واستع ا رض الخب ا رت والمعارف الحياتية والتربوية والتعليمية وطرحها في قالب تعليمي فني جمالي. حيث أن هذا الفن يثير في النفس الإنسانية المتعة والسرور باعتباره يحتوي على العناصر الفنية المختلفة: الديكور، الإضاءة،الملابس،الموسيقي...... كما يؤدي دو ا ر اجتماعيا بار ا ز ويزيد من خب ا رت الطفل ومعارفه المختلفة من خلال ما يعرض به من قيم تربوية وتعاليم ومبادئ أخلاقية.على هذا الأساس حاولنا في هذا البحث د ا رسة الجوانب الجمالية والتربوية في السلسلة المسرحية "تعالوا نمثل" لخديجة سوكدالي. وكان ذلك باستع ا رض مختلف الأنساق الجمالية المرتبطة بالفضاء وبالممثل واللغة ومستويات تلقيها من لدن الطفل وما يتشابك معها من أنساق سمعية بصرية متوقفين عند وظائفها وعلاماتها وما تدل عليه من معان وما تشير إليه من دلالات في اشتباكها وتآلفها مع الخطابات التربوية لكونهما معا الجمالي والتربوي يهدفان إلى تحقيق المتعة والترفيه لدى الطفل أولا ثم تثقيفه – – ثانيا.
Le théâtre pour enfants est considéré comme l’un des plus anciens arts et une des plus importantes activités théâtrales qui simule la réalité de la vie quotidienne et les expériences et connaissances éducatives et pédagogiques en les présentant dans un style didactique, artistique et esthétique. Cet art apporte la jouissance et le plaisir par ce qu’il contient les éléments artistiques tels que le décor, l’éclairage, l’habillage, la musique … Il joue également un rôle social important et permet de développer les compétences et les connaissances de l’enfant à travers ce qu’il présente comme valeurs éducatives et principes moraux. Sur cette base, nous avons tenté d’étudier les différents aspects esthétiques et éducatifs présents dans la série théâtrale de khadidja SOUAKDALI. Nous avons exposé les différents aspects esthétiques liés à la scène, l’acteur, le langage et les niveaux de réception de l’enfant et les différents aspects audio-visuels qui l’accompagnent, en insistant sur ses fonctions et sur ce qu’il signifie et sa concordance avec les discours éducatifs qui ont pour objectif de distraire tout d’abord l’enfant et de l’éduquer en seconde intention..
The theatre of the child is one of the most important arts and theatre activities that is intended to imitate reality and life and to review the knowledges and experiences of life and education. In which it presents them in the form of an aesthetic education art. As well, this art raises in human’s soul the spirit of fun and pleasure as it contains various technical ele as: decoration, lighting, clothes, music, ... etc. It also plays a prominent socialTheater, l role and increases the child's experiences and knowledges, since it presents educational values, teachings and ethical principles. For these reason, we have tried in this work to study the aesthetic and educational aspects presented in the theatre series named “Come on starring” presented by Khadija Sukdaly. In which, we had review the different aesthetic formats associated with space, histrionic, and language. Also, we had review the level of difficulty to be accepte pleasure d by children and what could interlace with it as audio and visual formats. Then, we enumerate its main functions, signs and implications on the educational speeches, for being together - the aesthetic and educational aspects- are designed first to achieve pleasure and well-being of the child and then to educate him as second.
Description: قسم اللغة والأدب العربي تخصص أدب عربي حديث ومعاصر
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19044
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Choaib-hanane.pdf1,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.