Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19104
Title: تحليل محتوى نصوص القراءة في كتاب اللغة العربية للسنة الثالثة من التعليم الابتدائي
Authors: هنية عريف
دعوة الحق دباش
Keywords: تحليل
محتوى
معايير
نصوص
الكتاب المدرسي
Analyse
contenu
critères (normes)
textes
manuel (livre scolaire).
Analysis,
content
criteria (standards
texts
textbook (textbook).
Issue Date: 2018
Series/Report no.: 2018;
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على واقع محتوى نصوص القراءة في كتاب اللغة العربية للسنة الثالثة من التعليم الابتدائي- الجيل الثاني- والكشف عن مدى مكافأتهالمواصفات ومعايير اختيار المحتوى التعليمي، وذلك من خلال الإجابة عن الإشكالية التالية: ما مدى مراعاة نصوص القراءة للسنة الثالثة من التعليم الابتدائي لمعايير اختيار المحتوى التعليمي؟واستوجبت طبيعة الموضوع انتهاج المنهج الوصفي المدعّم بأداة (تحليل المحتوى)، وقد تم تطبيق ذلك على عينة تمثلت في ثلاثة وعشريننصا حيث تم التوصل إلى مجموعة من النتائج أهمها: تحقّق معيار العالمية،الميول والاهتمام، ارتباط المحتوى بواقع المتعلم، والارتباط بالأهداف في النصوص، أما بالنسبة لمعيار التوازن بين عمق وشمول المحتوىومعيار الصدق فقد تحققا بدرجات متفاوتة لا ترقى إلى شكل المطلوب.
This study aimed to highlight the reality of the content of the reading texts of the third-grade Arabic-language book - second generation - and the disclosure of their relevance to the specificities and criteria for the selection of educational content, and this in response to the next problematic: To what extent do third-grade reading texts take into account the selection criteria for educational content? And the nature of the subject required the adoption of the content analysis approach and the use of the observation tool, and this was applied to a sample of twenty-three texts, hence some results have been achieved, we quote: Achievement of the global norm, guidance and attention, content link with the learner (student), and the link with the objectives of the texts, as to the balance criterion between the depth and completeness of the content it has been reached to varying degrees, but not as required, however, the criterion of honesty has not been met. Keywords: Analysis, content, criteria (standards), texts, textbook (textbook).
Cette étude visait à mettre en évidence la réalité du contenu des textes de lecture du livre de langue arabe de troisième année primaire – deuxième génération- et la divulgation de leur pertinence aux spécificités et critères de sélection des contenus éducatifs, et cela en répondant à la problématique suivante : Dans quelle mesure les textes de lecture de troisième année primaire prennent en compte les critères de sélection du contenu éducatif? Et la nature du sujet a nécessité l'adoption de l’approche d’analyse du contenu et l'utilisation de l’outil d'observation, et cela a été appliqué à un échantillon de vingt-trois textes, d’où certains résultats ont été atteints, nous en citons : Atteinte de la norme mondiale, l'orientation et l'attention, lien du contenu avec l'apprenant (l’élève), et le lien avec les objectifs des textes, quant au critère d'équilibre entre la profondeur et l'exhaustivité du contenu il a été atteint à divers degrés, mais pas comme requis, cependant, le critère de l'honnêteté n'a pas été atteint
Description: قسم اللغة والأدب العربي تخصص لسانيات تطبيقية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19104
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Debach daouate elhak.pdf1,32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.