Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19109
Title: المقاولة كأداة لإنشاء المؤسسات الابتكارية في القطاع البترولي بحاسي مسعود -دراسة حالة مجموعة من المقاولين الناشطين في القطاع البترولي بحاسي مسعود-
Authors: بهدي, عيسى
قزال, أحلام
Keywords: مقاولة
ابتكار
جاذبية بيئة أعمال
فرص أعمال
مؤسسات صغيرة ومتوسطة
مناولة
إنشاء مؤسسات
قطاع بترولي بحاسي مسعود
entrepreneurship
innovation
business environment gravitation
job opportunities
small- and medium-size Enterprises
institutions founding
the petroleum sector in Hassi Messaoud
Issue Date: 2018
Series/Report no.: ;2018
Abstract: تهدف هذه الدراسةإلى تحليل واقع النشاط والروح المقاولاتية لدى المقاولين الذين ينشطون في بيئة أعمال القطاع البترولي بحاسي مسعود في ظل جاذبيته وما يوفره من فرص أعمال و تحليل واقع مستوى الابتكار في مؤسسات المقاولين وقياس أثر ومدى مساهمة تأثير هذه المتغيرين المقاولاتية و جاذبية القطاع البترولي في تعزيز تحقيق وخلق الابتكار في هذه المؤسسات التي تتمثل غالبا في مؤسسات صغيرة ومتوسطة الحجم. وذلك من خلال عينة مكونة من 107 مقاول ينشط في القطاع البترولي بحاسي مسعود سواء إقامته داخل ولاية ورقلة أو باقي ولايات الوطن وتفاوتت مؤسسات هؤلاء المقاولين من مؤسسات مصغرة و صغيرة ومتوسطة وكبيرة الحجم وبمختلف الأنشطة دون تحديد نشاط معين. ومن أجل تحقيق قالب دراستنا قمنا بتشخيص المقومات والروح المقاولاتية التي يتمتع بها المقاول و تشخيص مدى جاذبية القطاع البترولي من وجهة نظر المقاول ومن ثم تشخيص مستوى الابتكار في مؤسسته و تشخيص علاقات الارتباط والتأثير في متغيرات دراستنا و اختبار الفرضيات، و أظهرت نتائج الدراسة التطبيقية أن المقاول الذي ينشط في القطاع البترولي بحاسي مسعود ذو روح مقاولاتية عالية ويعتبر القطاع البترولي جذاب له من أجل اقتناص الفرص التي يوفرها وتحويلها لمؤسسات قائمة على الابتكار وسجلت النتائج الخاصة بمستوى الابتكار أن المقاولين تتوفر لديهم ثقافة ابتكار شخصية تخولهم لتحقيق وخلق الابتكار وغالبا ما يكون في إطار تحسينات في أنواع الابتكار مع اهتمامه بتوفر مؤسسته على نشاط بحث وتطوير، كما أن للمقاولة و جاذبية القطاع البترولي بحاسي مسعود أثر في تحقيق وخلق الابتكار لكنها بنسب متوسطة ليست بقوية.
This study aims at analyzing the state of the activity and spirit of entrepreneurship of entrepreneurs who activate in the oil field environment in Hassi Messaoud. That is by looking at its gravitation and the job opportunities it avails. It also aims to analyze the state of the innovation level in the Enterprises,of entrepreneurs, and to measure the effect and the extent to which the two variables of entrepreneurship and the gravitation of the oil field in boosting and realizing innovation in these Enterpriseswhich manifest in small- and medium-size Enterprises. A sample of 107 entrepreneurs who work in the oil field in Hassi Messaoud is targeted inside Ouargla or the other wilayas of the country. The Enterprisesof these entrepreneurs are of different sizes “small, medium and large and of various activities without pointing to a specific activity. In order to realize the mould of our study, we set off to diagnose the essentials and the entrepreneurial spirit that such an entrepreneur enjoys and also to diagnose the extent to which the oil field attracts in the entrepreneur’s viewpoint and hence to diagnose the level of innovation in his/her Enterprise and the interactional relations and the impacts on our study variables and testing hypotheses. The results of the applied study showed that the entrepreneur who works in the oil field in Hassi Messaoud has got an extremely high entrepreneurial spirit. In addition, the oil field (petroleum sector) does attract him/her so as to get the opportunities that this sector avails and thereby to transform them into innovation-aspiring Enterprises. The results of the study done to the innovation level maintained that the entrepreneurs do have a personal culture for innovation that will help them to realize innovation. Often would this innovation have improvements, together with the availability of a development and research activity within the institution, as well as the fact that entrepreneurship and the gravitation of the petroleum sector have an impact on realizing and creating innovation in medium degrees.
Description: التسويق الإستراتيجي و الابتكار
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19109
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kezzal.Ahlam.pdf6,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.