Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19154
Title: دراسة تحليلية لواقع التسويق الالكتروني في قطاع الاتصالات بالجزائر دراسة ميدانية على عينة من عملاء شركات الاتصالات في الجزائر بالجنوب الشرقي - منطقة ورقلة– الوادي
Authors: عطية, العربي
بن بردي, حنان
Keywords: Electronic Marketing
Information Technology
Electronic Marketing MIX
Telecommunications Sector in Algeria
قطاع الاتصالات بالجزائر
مزيج تسويقي الكتروني
تسويق الكتروني
تكنولوجيا المعلومات
Issue Date: 2018
Abstract: تهدف الدراسة إلى الكشف عن واقع التسويق الالكتروني بقطاع الاتصالات في الجزائر،وقد تمت الدراسة على مستوى الشركات الواقعة بالجنوب الشرقي الجزائري (بمنطقة ورقلة والوادي)، كما هدفت الدراسة إلى تحديد مختلف التحديات التي تواجه الشركاتفي قطاع الاتصالات بالجزائر - باستخدام كل من أبعاد وعناصر التسويق الالكتروني، وبالإضافة إلى ذلك دراسة وتحديد مختلف النماذج المعمول بها في التسويق الالكتروني عبر العالم، كما أن الدراسة تهدف إلىتحديد مدى استيعاب مستهلكي قطاع الاتصالات بالجزائر لمصطلح التسويق الالكتروني ومختلف استخداماته. ولغرض تحقيقأهدافالدراسةفقدتم الاستعانةباستبيانلجمع البيانات،حيث كانمجتمعالدراسة مؤلفاًمنمستهلكي قطاع الاتصالات بالجنوب الشرقي الجزائري وبالتحديد بمنطقة ورقلة والوادي والذين لهم علاقة واتصال مباشر مع القطاع،أما عن عينة الدراسةفكانتعبارةعن(450)استمارة وزعت لمستهلكي قطاع الاتصالات، والذين تم اختيارهم وفق المعاينة الميسرة ،وقدتماستخدامعددّامنالأساليب الإحصائيةفي برنامجالحزمةالإحصائيةللعلومالاجتماعية(SPSS) لعرضوتحليلواختبار فرضيات ونتائجالدراسة، وقد توصلتالدراسة إلى أن استخدام التسويق الالكتروني ضمن قطاع الاتصالات بالجزائر لا يزال في خطواته الأولى، وان مختلف شركات القطاع تحتاج إلى تأهيل البنى التحتية الخاصة بالتسويق الالكتروني لضمان فاعليته ،وفي المقابل نجد أن مستهلكي القطاع لديهم دراية كافية بالتسويق الالكتروني .
The study aimed at identifying the reality of electronic marketing in the telecommunications sector in Algeria. The study was conducted at the level of companies located in the south-east of Algeria (in Ouargla and El OUED). The study also aimed to identify the various challenges faced by companies in the telecommunications sector in Algeria using both dimensions and marketing elements The study aims to determine the extent to which the consumers of the telecommunication sector in Algeria have understood the term electronic marketing and its various uses. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was used to collect data. The study population consisted of the consumers of the telecommunications sector in the south-east of Algeria, namely the region of Ouargla and El-OUED, who have direct contact with the sector. The sample was 450 distributed to the consumers of the telecommunications sector , Which were selected according to the facilitated survey. A number of statistical methods were used in the SPSS program to present, analyze and test the hypotheses and results of the study. The study concluded that the use of electronic marketing within the telecommunications sector In Algeria is still in its early stages, and the various companies in the sector need to rehabilitate the infrastructure of electronic marketing to ensure its effectiveness, in contrast, we find that the consumers of the sector have sufficient knowledge of electronic marketing.
Description: تسويق
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19154
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BENBERDI.Hanane.pdf4,43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.