Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19211
Title: التنبؤ بالإيرادات السياحية في الإقتصاد الجزائري في آفاق 2020
Authors: سخري, أمين
سلامي, أحمد
Keywords: تنبؤ
عوائد سياحية
منهجية بوكس جينكنز
prediction
Tourism Revenue
Box Jenkins Methodology
Algeria
Issue Date: 18-Jun-2018
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تحليل مسار العوائد السياحية في الجزائر، باعتبارها من أهم العوامل الأساسية التي ترصد حالة التنمية السياحة، فضلا عن النمذجة القياسية للعوائد السياحية والتنبؤ بمستوياتها المستقبلية إلى غاية سنة2020 ، وذلك باستخدام منهجية "بوكس-جينكينز". نتائج الدراسة تكشف عن تحسن طفيف في قيمة العوائد السياحية للجزائر خلال الفترة 2017-2020، لكن هذا التحسن ليس كما هو مأمول، حيث ستصل العوائد السياحية في الجزائر إلى 6.83 مليار دولار أمريكي بحلول سنة 2020، بحسب المعطيات والبيانات الحالية، مؤشرة بذلك على فشل السياسات الحكومية في معركة النهوض بالتنمية السياحية ؛ فنصيب الجزائر من مجمل السياحة العالمية يبقى ضئيل جدا، وموقفها التنافسي متدني جدا مقارنة بإمكانياتها المتوفرة، وهذا راجع أساسا إلى عدم وجود استراتيحية واضحة في مجال صناعة السياحة في الجزائر وضعف التخطيط السياحي وغياب المراكز المعلوماتية في توفير بيانات دقيقة عن النشاط السياحي في الجزائر، لذا أوصت الدراسة بأن تسعى الدولة للحد من هذا التدهور المستمر في إيراداتها السياحية، وذلك بإعادة الاعتبار للقطاع السياحي ضمن السياسة الاقتصادية، ذلك أنه المدخل الصحيح لكسب معركة النهوض بالتنمية السياحية في الجزائرThis study aims at analyzing the trend of tourism revenues in Algeria as one of the main factors that monitor the state of tourism development, as well as standard modeling of tourism revenues and forecasting their future levels until 2020 using the Box-Jenkins methodology. The results of the study reveal a slight improvement in the value of tourism revenues to Algeria during the period 2017-2020, but this improvement is not as hoped, with tourism revenues at best not exceeding US $ 6.83 billion, according to current data. pointing to the failure of government policies in the battle to promote tourism development; Algeria's share of the total global tourism remains very small, and its competitive position is very low This is due mainly to the absence of a clear strategy in the tourism industry in Algeria, the weakness of tourism planning and the absence of information centers in providing accurate data on tourist activity in Algeria. Therefore, the study recommended that the state endeavor to reduce this continuous deterioration. Tourism revenues, by re-consideration of the tourism sector within the economic policy, so it is the right way to win the battle for the promotion of tourism development in Algeria..
Description: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة – كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير قسم العلوم الاقتصادية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19211
ISSN: sa
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sakhri-amien.pdf842,16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.