Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19225
Title: أثر أسلوب التدريس التبادلي في تنمية بعض القيم الأخلاقية لدى تلاميذ الطور الثانوي من خلال حصة التربية البدنية والرياضية
Authors: مجيدي محمد
بوعبدالله, يوسف
Keywords: التدريس التبادلي
القيم الأخلاقية
تلاميذ الطور الثانوي
secondary stage students
the role of the share of physical education and sports
Issue Date: 2018
Abstract: هدفت الدراسة إلى : - إبراز دور حصة التربية البدنية والرياضية في اكتساب المراهق قيم أخلاقية تساهم في جعله عضوا فعالا في الوسط المدرسي ومجتمعه. - إبراز دور أسلوب التدريس التبادلي في تنمية القيم الأخلاقية لتلاميذ الطور الثانوي. - إبراز أهمية اعتماد الأستاذ على أساليب التدريس الحديثة في التربية البدنية و الرياضية أثناء التخطيط و التطبيق و التقويم في الدرس. - الكشف عن أهم القيم الأخلاقية ( الصدق ، الأمانة، التعاون ،الاحترام ، تحمل المسؤولية) التي يكتسبها تلاميذ الطور الثانوي خلال ممارستهم لحصة التربية البدنية و الرياضية مشكلة الدراسة : - هل يؤثر أسلوب التدريس التبادلي في تنمية بعض القيم الأخلاقية لتلاميذ الطور الثانوي من خلال حصة التربية البدنية و الرياضية ؟ فرضيات الدراسة : 1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة و المجموعة التجريبية بعد القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية في تنمية قيمة الصدق و الأمانة لتلاميذ الطور الثانوي تعزى لتطبيق أسلوب التدريس التبادلي خلال حصة التربية البدنية و الرياضية . 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة و المجموعة التجريبية بعد القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية في تنمية قيمة الاحترام لتلاميذ الطور الثانوي تعزى لتطبيق أسلوب التدريس التبادلي خلال حصة التربية البدنية و الرياضية . 3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة و المجموعة التجريبية بعد القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية في تنمية قيمة التعاون لتلاميذ الطور الثانوي تعزى لتطبيق أسلوب التدريس التبادلي خلال حصة التربية البدنية و الرياضية . 4- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة و المجموعة التجريبية بعد القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية في تنمية قيمة تحمل المسؤولية لتلاميذ الطور الثانوي تعزى لتطبيق أسلوب التدريس التبادلي خلال حصة التربية البدنية و الرياضية . 5- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة و المجموعة التجريبية بعد القياس البعدي في تنمية بعض القيم الأخلاقية لتلاميذ الطور الثانوي تعزى لمتغير الجنس خلال حصة التربية البدنية و الرياضية. 6- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أداء تلاميذ المجموعة الضابطة و تلاميذ المجموعة التجريبية للقياسين القبلي و البعدي لصالح المجموعة التجريبية في القياس البعدي في تنمية القيم الأخلاقية لتلاميذ الطور الثانوي خلال حصة التربية البدنية و الرياضية .
Title of study: The impact of the reciprocal style in the development of some moral values of secondary stage students through the share of physical and sports education. The study aimed to: - To highlight the role of the share of physical education and sports in the acquisition of adolescent moral values contribute to make it an active member in the school and community. - To highlight the role of reciprocal methods in the development of the moral values of secondary stage students. - To highlight the importance of the adoption of the professor on the methods of modern teaching in physical education and sports during the planning and implementation and evaluation in the lesson. - Reveal the most important moral values (honesty, cooperation, respect, responsibility) acquired by the secondary stage students in the exercise of the share of physical education and sports The problem of the study: - Does the method of reciprocal teaching affect the development of some moral values of secondary stage students through the share of physical and sports education? Study Hypotheses: 1 - There are significant differences between the control group and the experimental group after the post-measurement in favor of the experimental group in the development of the value of honesty for secondary stage students due to the application of the teaching method of reciprocal during the share of physical education and sports. 2 - There are significant differences between the control group and the experimental group after the post - measurement in favor of the experimental group in the development of the value of respect for secondary stage students attributed to the application of the teaching method of reciprocal during the share of physical education and sports . 3 - There are significant differences between the control group and the experimental group after the post-measurement in favor of the experimental group in developing the value of cooperation for secondary stage students due to the application of the teaching method of reciprocal during the share of physical and sports education. 4 - There are significant differences between the control group and the experimental group after the post - measurement in favor of the experimental group in the development of the value of responsibility for secondary stage students due to the application of the teaching method of reciprocal during the share of physical education and sports. 5 - There are significant differences between the control group and the experimental group after the post-measurement in the development of some moral values of secondary stage students attributed to the gender variable during the share of physical education and sports. 6 - There are statistically significant differences between the average performance of students of the control group and students of the experimental group of the tribal and post-tribal measurements in favor of the experimental group in the post-measurement in the development of the moral values of secondary stage students during the share of physical and sports education. Sample of the study: The study sample included 58 students representing the control and the Experimental groups were chosen by the method of intent during the academic year 2016-2017. Study Methodology: The researcher used the experimental method with semi-experimental design in the tribal and post-test method. Study Tools: The researcher designed a questionnaire for ethical values, designing a proposed educational program according to the method of reciprocal style Results: - The impact of the method of teaching reciprocity on the performance of students, which led to an improvement in their moral values more than the traditional method. - The method of reciprocal teaching has a great impact on the development of honesty , respect, cooperation and responsibility for secondary stage students through the share of physical and sports education. - There are no significant differences in the development of ethical values between the sexes in the performance of the share of physical education and sports according to the teaching method of reciprocal style . conclusions and suggestions: - The role of physical education and sports as a positive role in improving the behavior of students and developing moral values, as an educational and vital field for practical application - the need to diversify in the use of modern teaching methods depending on the diversity of teaching positions and experiences enjoyed by students. - Focus on Islamic moral values in the development of curriculum of physical education and sports. - Organizing training courses and workshops for teachers on how to use modern teaching methods.
Description: قسم النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19225
Appears in Collections:Département des activités physiques et sportives Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bouabdala-vousef.pdf6,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.