Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19617
Title: تأثير شبكات التواصل الاجتماعي على المشاركة الانتخابية في الانتخابات المحلية الجزائرية 2017 دراسة حالة طلبة قسم العلوم السياسية بجامعة ورقلة
Authors: عرفة, مسعودة
Keywords: شبكات التواصل الاجتماعي
المشاركة السياسية
المشاركة الانتخابية
التصويت.
Réseaux sociaux
Participation politique
Participation électorale
Vote
Social Networks
Political Participation
Voter Turnout
Voting.
Issue Date: 14-Nov-2018
Series/Report no.: 2018;
Abstract: ملخص الدراسة: يؤدي استخدام شبكات التواصل الاجتماعي إلى السماح للمرشحين في الانتخابات بشرح أفكارهم ومبادئهم وأهدافهم عن طريق الترويج للحملات الانتخابية، ما يؤثر بدرجات متفاوتةعلى الجمهور المستهدف، وعلى حجم المشاركة الانتخابية. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة كيفية تأثير شبكات التواصل الاجتماعي بصفة عامة وشبكة الفيسبوك بصفة خاصة على المشاركة الانتخابية، والتعرف على آراء طلبة قسم العلوم السياسية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة حول المشاركة الانتخابية عبر شبكات التواصل الاجتماعي. وتعتمد الباحثة في دراستها على المنهج الوصفي في شقه النظري، ودراسة الحالة من خلال إنتقاء عينة عشوائية، وإستخدام أداة الاستبيان لإستخلاص أهم النتائج كجانب من الدراسة التطبيقية الذي تم توزيعه على عينة مكونة من الطلبة. وتوصلت الدراسة إلى أن شبكات التواصل الاجتماعي تستخدم بشكل كبير خاصة شبكة الفيسبوك وفقا لوجهة نظر وآراء فئة المبحوثين، إلا أن مشاركة هذه العينة في الانتخابات المحلية لسنة 2017 كانت متوسطة، ولاتحفزهم هذه الشبكات على المشاركة الانتخابية ./*
Abstract of the study: The use of social networks allows election candidates to explain their ideas, principles and goals by campaigning, which to varying degrees affects the target audience, and influences the amount of voter turnout. The purpose of this study is to determine how social networks in general and the Facebook network in particular, affect voter turnout, and to identify the opinions of students of the Political Science Department of Kasdi Marbah Ouargla University on the participation electoral campaign via social networks. The researcher relies on the descriptive method in the theoretical unit. As part of the applied study, the case study was based on the selection of a random sample and the use of the questionnaire tool distributed to a sample of students. The study showed that social networks are widely used, including the Facebook network according to the views and opinions of respondents, but the participation of this sample in local elections 2017 was average, and these networks do not motivate them to participate in elections.
Résumé de l'étude: L'utilisation des réseaux sociaux permet aux candidats aux élections d'expliquer leurs idées, principes et leurs objectifs en faisant campagne, ce qui, à des degrés divers, affecte le public ciblé, et influe sur le volume de la participation électorale. Le but de cette étude est de déterminer comment les réseaux sociaux en général et le réseau Facebook en particulier, affectent la participation électorale, et d'identifier les opinions des étudiants du Département de Science Politique de l'Université de Kasdi Marbah Ouargla sur la participation électorale via les réseaux sociaux. Le chercheur s'appuie sur la méthode descriptive dans l'unité théorique. Et dans le cadre de l'étude appliquée,on s’est basé sur l'étude de cas par la sélection d'un échantillon aléatoire, et l'utilisation de l'outil questionnaire distribuée à un échantillon d'étudiants. L'étude a montré que les réseaux sociaux sont très utilisés, notamment le réseau Facebook selon les points de vue et opinions des intérrogés, mais la participation de cet échantillon aux élections locales 2017 était moyenne, et ces réseaux ne les motivent donc pas à participer aux élections.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية الحقوق والعلوم السياسية قسم العلوم السياسية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19617
ISSN: MA
Appears in Collections:Département des Sciences Politiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARFAMASOUDA.PDF.pdf1,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.