Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19661
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorربوح ياسين-
dc.contributor.authorطفحي, حياة-
dc.date.accessioned2018-11-15T09:50:17Z-
dc.date.available2018-11-15T09:50:17Z-
dc.date.issued2018-11-15-
dc.identifier.issnMA-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19661-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية الحقوق والعلوم السياسية قسم العلوم السياسيةen_US
dc.description.abstractملخص الدراسة: خول دستور 1996 لرئيس الجمهورية صلاحيات واسعة في مجال التشريعي حيث أصبح منافسا مباشر للبرلمان في هذا المجال وأصبح يملك الحق بالتدخل في المجالات المخولة للبرلمان للتشريع فيها باستعماله للتشريع عن طريق الأوامر في الظروف العادية ،والظروف الغير العادية وهذا الفرض هيمنته على السلطة التشريعية والتي تعد صاحبة الاختصاص الأصيل التي تستمد من الإرادة الشعبية التي تعتبر مصدر كل سلطة وتعتبر هذه الأوامر التي يستعملها رئيس الجمهورية أثناء التشريع بها من الأشكال التي تؤكد تركيز السلطة في يده ,حيث يصبح هو المشرع الأصلي لأن هذه الأوامر لا تقطع لرقابة البرلمان ليصبح العدل الأخير دور ثانوي ، عمل المؤسس الدستوري على تقوية هذه الهيمنة بمنح رئيس الجمهورية صلاحيات لا مثيل لها وهي الاختصاصات على الصعيد الخارجي حيث أصبح ينفرد بإبرام المعاهدات الدولية والتصديق عليها من جهة ومن جهة أخرى خول له الدستور وسائل عديدة تسمح له بممارسة الضغط على البرلمان والتأثير عليه وتعد هذه الوسيلة التي يتمتع بها لفرض السلطة على البرلمان وهي استعماله لحقه في الحل./ ./en_US
dc.description.abstractStudy Summary: The Constitution of 1996 granted the President of the Republic wide powers in the field of legislation, where he became a direct competitor to the Parliament in this area and has the right to intervene in the areas authorized by the Parliament to legislate the use of legislation through orders in normal circumstances, and extraordinary circumstances and this imposition of his dominance over the legislative authority, Which is derived from the popular will, which is the source of all power. These orders, which the President of the Republic uses during the legislation, are considered to be the forms that emphasize the concentration of power in his hand, where he becomes the original legislator because these orders are not interrupted by the Parliament The latter became a secondary role. The constitutional institution worked to strengthen this hegemony by granting the president unprecedented powers, namely, the external powers. He became the only one to conclude and ratify international treaties. On the other hand, the constitution gave him many means to exert pressure on Parliament and influence It is the means that it enjoys to impose power on the parliament and its use for the right to a solution.-
dc.description.abstractLa resume de l etude de la comstitution de 1996,le president de la republque a iutorise les larges pouvoirs dans la domaine le gislatif ,ou il est devene un comcrrent direct au parlement dans co domaine et est devenu a la droit d intervenir dans outorise au parlement d un legislation dans la quelle les domaimes de l utilisation de la legislation par les ordres dans les circomstances nom normales et cette domination hypothese de la bramche legisiative ,qui est la competence inherente de l auteur qui en de coule la volonte populaire ,qui est la source de toute autorite et comsidere ces commandes utilisees par le presidant de la republique au cours de la legislation par les formes qui mettent l accent sur la comcetration du pouvoir dans sa maim ou il devient le legislateur est l orginal parce oue ces commandes au comtrole du parlement brim les ce dermies est un role secomdaire de l imstitution comstitutiomnelle pour renforcer cette hegemonee en accordant au president de la dernier est un role secomdaire de l imstitution comstitutiomnelle pour renforcer cette hegemomie en accordant au presidaent de la republique des pouvoirs sans precedent ,a savoir la competence au niveau exterme ,ou il devient umique a la ratification et ala ratification des traites internation aux , la solution-
dc.description.sponsorshipد. ربوح ياسينen_US
dc.relation.ispartofseries2018;-
dc.subjectالبرلمانen_US
dc.subjectالعمل التشريعيen_US
dc.subjectالسلطة التنفيذيةen_US
dc.subjectالسلطة التشريعيةen_US
dc.subjectParlementen_US
dc.subject- Travaux législatifsen_US
dc.subjectPouvoir exécutifen_US
dc.subjectPouvoir législatifen_US
dc.subject: Parliamenten_US
dc.subjectLegislative worken_US
dc.subjectExecutive poweren_US
dc.subjectLegislative poweren_US
dc.titleواقع العمل التشريعي في النظام السياسي الجزائري 2012/2017en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences Politiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TAFHIHAYAT.PDF.pdf1,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.