Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19718
Title: علاقة التحصيل الدراسي بدافعية التعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط
Authors: نجيب, عبابسة
الأمين, زيدي
يونس, ربوح
Keywords: التحصيل الدراسي
دافعية التعلم
the relationship between the school
the motivations for learning
Issue Date: 2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين التحصيل الدراسي ودافعية التعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط ومعرفة الفروق بين الجنسين كما لفتت انتباه المدرسة إلى ضرورة تنمية رفع مستوى التحصيل لدى تلاميذ هذه المرحلة . وافترضنا حلول مؤقتة لهذه الدراسة وهي كالتي : توجد علاقة ارتباطيه بين التحصيل الدراسي ودافعية التعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط . توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى دافعية التعلم بين التلاميذ الذين لديهم تحصيل مرتفع وتلاميذ الذين لديهم تحصيل منخفض . لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في مستوى دافعية التعلم . لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في مستوى التحصيل . كما اتبعنا في دراستنا المنهج الوصفي باعتباره المنهج الملائم في الدراسة وتكونت عينة الدراسة من 124 تلميذ وتلميذة من متوسطات مختلفة من ولاية ورقلة كما , استخدمنا أداة من أدوات جمع البيانات وهو مقياس ليوسف قطامي , وكشوف النقاط كما استخدمنا معامل الارتباط بيرسون الذي يقدر بــ 0.889 وصدق ذاتي قدر ب 0.93 ونستخلص من هذه الدراسة النتائج الآتية : - وجوب توعية التلاميذ والأولياء عبر رسائل الإعلام . - أهمية التحصيل الدراسي ودافعية التعلم . لتطوير الحياة الاجتماعية والاقتصادية والثقافية لتلميذ . - دعم الأسرة للأبناء وتوعيتهم من خلال تطوير المستوى التعليمي . - تحسين الظروف المعيشية المدرسية كتوفير النقل والإطعام المدرسي.
This study aims at determining the relationship between the school results motivations for learning among the pupils of 4AM and determining the differences between the two genders and this study has made the school aware of the necessity of increasing the learning level among the pupils at this stage and we have assumed temporary solutions for this study and they aree as follows: There is a close relationship between the school results and the motivations for learning among the pupils 4am ,there are differences statistically speaking at the level of learning motivations among the pupils whose learning results arevhigh and those whose learning results are low in addition to those whose results are average ,there is no difference between boys and girls in term of statistics at the level of learning motivation.There is no difference in term of statistics between boys and girls at the level learning results ,and we have followed through our study the descripticve approach as it is the suitable approach in the study, and the sample of the study included 124 pupils from different middle-schools in the province of Ouargla .Furthermore, we have made use of one tool for collecting the data ,and it is scale of Youcef Katami and the transcripts and we have made use of the factor of relationship of Pirson which is estimated at 0,889 and self-correctness at 0,93 and we conclude from this study the following :-the necessity of making aware both of the pupils and their parents through the mass media .-The importance of school results and learning motivations ,to develop the social,economic and cultural life for pupils .-The parents support for children through developing the teaching level .-Improving the school living conditions such as providing transportation, the school food .
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19718
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة تخرج pdf-ilovepdf-compressed.pdf750,12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.