Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19728
Title: تقدير الذات البدنية وعلاقتها بالاداء المهاري الحركي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية
Authors: عبد الله, بوجرادة
الصديق, بن عشورة
عبد الرزاق, طاوس
Keywords: تقدير الذات
الذات البدنية
الأداء المهاري الحركي
تلميذ المرحلة الأبتدائية
self-esteem
self-physical
motor skill performance
pupil primary school
Issue Date: 2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى البحث عن العلاقة الارتباطية ذات الدلالة الإحصائية بين تقدير الذات البدنية والأداء المهاري الحركي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. استخدم الطالبات الباحثان للتحقق من فرضية الدراسة المنهج الوصفي بدراسة مسحية ,وشملت عينة الدراسة (169) تلميذ من خمس مدارس ابتدائية بدائرة تقرت. واعتمد الطالبان في هذه الدراسة على أداة المقياس متمثلة في (مقياس الذات البدنية ,ومقياس الذات المهارية الحركية) للدكتور محمد حسن علاوي لجمع البيانات ,وتم استعمال الأساليب الإحصائية التالية:المتوسط الحسابي ,الانحراف المعياري ,النسبة المئوية,وتحليل التباين (T نوفا) . وتوصل الطالبان بعد تحليل ومناقشة النتائج إلى وجود علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائية بين تقدير الذات البدنية والأداء المهاري الحركي. في حين أوصى الباحثان بضرورة الاهتمام بالاتجاهات النفسية ومنها إدراك وتقدير الذات لتأثيره الكبير على حالة التلاميذ النفسية بما يعزز ثقتهم البدنية والمهارية، أيضا ضرورة إجراء دراسات مماثلة للتعرف على علاقة الذات البدنية والأداء المهاري الحركي ودقة أداء المهارات.
The study aimed to find a statistically significant between self-esteem and physical performance skills locomotor the primary school pupils correlation. The researchers used the students to check the descriptive study hypothesis of a survey, the study sample included 169 pupils from five primary schools Touggourt Department. Taliban and adopted in this study on the scale tool represented in the (selfphysical scale, a measure of self footwork kinetic), Dr. Mohammad Hassan Allawi for data collection was the use of the following statistical methods: the arithmetic mean, standard deviation, percentage, and analysis of variance (T Nova) Taliban reached after an analysis and discussion of the results to the presence of correlation statistically significant differences between self-esteem and physical motor skill performance. While the researchers recommended that attention to psychological trends, including the perception and self-esteem for the great impact on the mental state of students so as to enhance physical and skill confidence, also need to conduct similar studies to identify the self-physical relationship and performance skills and precision motor skills performance.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19728
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.