Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19736
Title: الصورة النمطية لأستاذ التربية البدنية كما يدركها التلاميذ وعلاقتها باتجاهتهم نحو التربية البدنية والرياضية
Authors: بلقاسم, دودو
يوسف, نوحه
خالد, نقايس
Keywords: الصورة النمطية
أستاذ التربية البدنية
الاتجاهات نحو التربية البدنية
stereotype
a professor of physical education
attitudes towards physical education
Issue Date: 2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على الصورة النمطية لأستاذ التربية البدنية والرياضية كما يدركها التلاميذ و الكشف عن طبيعتها و اختلافاتها بين الجنسين و بين الممارسين للنشاط الرياضي حتى خارج المدرسة ممن لا يمارسون النشاط الرياضي في المدرسة فقط و التعرف على مدى اختلاف اتجاهاتهم نحو التربية البدنية تبعا لمتغير جنس (ذكور وإناث) و الأهم من ذلك إلى التعرف على العلاقة بين الصورة النمطية لأستاذ التربية البدنية والرياضية و اتجاهات التلاميذ نحو التربية البدنية و الرياضية . استخدم الطالبان الباحثان المنهج الوصفي في هذه الدراسة للتحقق من فرضياتها. و تمثلت عيّنة الدراسة في تلاميذ السنة الثانية ثانوي الذين يدرسون بثانويات بلدية ورقلة، والتي بلغ عددها (134) تلميذا منها 82 تلميذة و 52 تلميذا، واعتمد الطالبان في هذه الدراسة على أداة الاستبيان لجمع بيانات الصورة النمطية و مقياس الاتجاهات نحو النشاط البدني لأدجنجتون المعرب من طرف الدكتور محمد حسن علاوى . استعملت في هذه الدراسة الأدوات الإحصائية التالية : اختبار " ت" للدلالة للفروق، و معامل الارتباط بيرسون "r" و المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، النسبة المئوية، وتحليل التباين" أنوفا" وتوصل الطالبان إلى وجود فروق دالة بين الجنسين في الصورة النمطية لأستاذ التربية البدنية والرياضية و كذلك وجود فروق دالة بين الممارسين للنشاط الرياضي من غير الممارسين ،كما وجدت فروق في الاتجاهات نحو التربية البدنية والرياضية بين الذكور و الإناث، كما تبين وجود علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين الصورة النمطية لأستاذ التربية البدنية والرياضية و الاتجاهات التلاميذ نحو التربية البدنية والرياضية . في حين اقترح الطالبان تعميم الصورة الإيجابية لأستاذ التربية البدنية والرياضية وفسح المجال للبحوث التي تتكلم عن الصورة النمطية لأستاذ التربية البدنية في مجال التربية البدنية، كما نلح على أساتذة التربية البدنية والرياضية ضرورة تطوير أدائهم والذي من خلاله يمكن أن يزيد تلميع الصورة النمطية الإيجابية التي توصلنا لها في بحثنا هذا.
The study aimed to identify the stereotype of a professor of physical education and sports as perceived by the students, and disclosure of their nature and the differences between the sexes and between the practitioners of sports activity even outside of school who do not engage in physical activity in school only and identify how different attitudes towards physical education depending on the variable sex (male and female) and more importantly, to identify the relationship between the stereotype of a professor of physical education and sports and pupils' attitudes towards physical education and sports. The two students used the descriptive method in this study to verify the hypotheses. And consisted of the study sample in the pupils a second year high school studying , High Schools municipality of Ouargla, which numbered 134 students, including 82 schoolgirl and 52 schoolboy, the two students adopted in this study, the questionnaire tool to collect the stereotyped image data, and measure attitudes towards physical activity of (Adjinjton) expressed by Dr. Mohammad Hassan Allawi. Used in this study, the following statistical tools: Test "T" refers to the differences, and Pearson correlation "r" coefficient and the arithmetic mean, standard deviation, percentage, and analysis of variance "Innova" and reach the two students to the existence of significant differences between the sexes in the stereotype of the professor of education physical and sports, as well as the presence of significant differences between the practitioners of sports activity of non-practitioners, also found differences in attitudes toward physical education and sports between males and females, also show a statistically significant difference between the stereotype of a professor of physical education and sports and trends pupils towards physical education is a direct correlation and sports. While the two students suggested circulating a positive image of the professor physical education and sports and make way for research that speak of the picture in the field of physical education, and insist on the professors of physical education and sports need to develop their performance and through which can increase the polishing positive stereotype that we have in our present.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19736
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.