Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19741
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبلقاسم, دودو-
dc.contributor.authorعبد المؤمن, بوزاهر-
dc.contributor.authorمحمد, بوهلال-
dc.date.accessioned2018-11-19T15:37:59Z-
dc.date.available2018-11-19T15:37:59Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19741-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة الموجودة بين التفكير التأملي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ،و التعرف على مدى اختلاف التفكير التأملي للطلبة حسب المستوى الدراسي و الجنس و السن . - استخدم الطلبان الباحثان المنهج الوصفي بدراسة مسحية للتحقق من فرضيات الدراسة. وتمثلت عينة الدراسة في طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة ورقلة البالغ عددهم (169) طالبا و طالبة ،و اعتمد الطالبان في هذه الدراسة على اداة مقياس لجمع البيانات ،و ثم استعمال الأدوات الإحصائية التالية :اختبارات للدلالة الإحصائية للفروق، المتوسط الحسابي ،الانحراف المعياري ، النسبة المئوية ،و تحليل التباين "انوفا" وتوصل الطالبان إلى انه لا توجد علاقة بين التفكير التأملي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية و الرياضية ، كما لا توجد فروق في مستوى التفكير التأملي و دافعية التعلم ،وكذا لا يوجد اختلاف في التفكير التأملي و دافعية التعلم تبعا للمستوى الدراسي للطلبة المعهد. في حين اقترح الطالبان فسح المجال للبحوث التي تتكلم عن العلاقة بين التفكير التأملي و دافعية التعلم لدى طلبة المعهد، كما نلح على أساتذة المعهد ضرورة التطوير في مستوى التفكير وكدا دافعية التعلم و الذي من خلاله يمكن ان نبين بوضوح عدم وجود علاقة بين متغيري الدراسة.en_US
dc.description.abstractThe study aimed to identify the relationship that exists between reflective thinking among students of the Institute of Science and techniques of physical and sports activities, and to identify how different reflective thinking of students by school level, sex and age. - Use of the Taliban researchers descriptive approach a survey to verify the hypotheses of the study. The most study sample in the students of the Institute of Science and techniques of physical and sports activities at the University of Ouargla's (169) male and female students, and the Taliban adopted in this study on the scale of the data collection tool, and then use the following statistical tools: tests of statistical significance of the differences, the arithmetic average, deviation standard, the percentage, and the contrast "Innova" analysis and reach of the Taliban that there is no relationship between the reflective thinking among students of the Institute of Science and technology physical and sporting activities, as there are no differences in the level of reflective thinking and motivation to learn, as well as there is no difference in the reflective thinking Dafiek learning and depending on the level of the school for the students of the Institute. While suggested the Taliban make way for research that speak about the relationship between reflective thinking and motivation to learn at the Institute students, and insist on the professors of the institute need for development in the level of thinking and CDA motivation to learn and through which can clearly show there is no relationship between the variables of the study-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالتفكيرen_US
dc.subjectالتفكير التأمليen_US
dc.subjectالدافعيةen_US
dc.subjectدافعية التعلمen_US
dc.subjectthinking-
dc.subjectreflective thinking-
dc.subjectmotivation-
dc.subjectmotivation to learn-
dc.subjectstudents-
dc.titleالتفكير التأملي لطلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية وعلاقته بدافعية التعلمen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
التفكير التأملي لطلبة معهد التربية ال-ilovepdf-compressed.pdf940,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.