Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19747
Title: تقييم فاعلية برامج إدماج وإعادة إدماج من وجهة نظر عينة من ذوي الخطر المعنوي للمقيمين دراسة ميدانية للمراكز المتخصصة في حماية الطفولة والمراهقة
Authors: ابي مولود, عبد الفتاح
حسيني, عمار
Keywords: برامج الإدماج وإعادة الإدماج
الأطفال في خطر
المراكز المتخصصة في الحماية
Integration programs
Childhood at risk
Institutions specializing in protection
Issue Date: 2018
Abstract: هدفت الدراسة لتقييم فاعلية برامج الإدماج وإعادة الإدماج من وجهة نظر عينة من الأطفال الذين هم في خطر معنوي والمقيمين بالمراكز المتخصصة في حماية الطفولة والمراهقة وهي : مركز بني ثور بورقلة و (مركز الحناية ومركز الغزوات ومركز البروانة) بتلمسان ومركز العلمة بسطيف. في ضوء متغيرات: الجنس والسن والمستوى الدراسي. وذلك على عينة تتكون من 129 طفل في خطر معنوي . و من أجل تحقيق أهداف هذه الدراسة قام الباحث ببناء استبيان يتكون من خمسة أبعاد وهي (الحماية. الترقية. التربية وإعادة التربية. المرافقة . آليات إعادة الإدماج ). و تم التأكد من صدق وثبات الأداة وبعد معالجة البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي 20.00SPSS وتوصلت الدراسة إلى: • أن برامج الإدماج وإعادة الإدماج في المؤسسات المتخصصة في الحماية تتميز بمستوى عال من الفاعلية من وجهة نظر الأطفال الذين هم في خطر معنوي. • أن المرافقة الضرورية للتكفل بالأطفال في المؤسسات المتخصصة في الحماية تتميز بمستوى متوسط من الفاعلية من وجهة نظر الأطفال الذين هم في خطر معنوي. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقييم الطفولة في خطر معنوي لنشاطات الحماية والترقية والتربية وإعادة التربية و المرافقة و آليات إعادة الإدماج الاجتماعي في المؤسسات المتخصصة في الحماية باختلاف الجنس واختلاف السن. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقييم الطفولة في خطر معنوي لنشاطات الحماية وآليات إعادة الإدماج في المؤسسات المتخصصة في الحماية باختلاف والمستوى الدراسي. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقييم الطفولة في خطر معنوي لنشاطات الترقية والتربية وإعادة التربية والمرافقة في المؤسسات المتخصصة في الحماية باختلاف المستوى الدراسي. وقد فسرت النتائج في ضوء الإطار النظري للدراسات السابقة.
This study aimed to evaluate the efficiency of integration and reintegration programs of chilfren at risk, that's from the point of view of a sample of children at risk, which are residing in specialized centers in the protection of childhood and adolescence: the center of "BENI THOUR" in "Ouargla" and (THE HENAYA, GHAZAOUAT, BEROUANA Centers) in "Telemcen" and the "EULMA" Center in "Setif", thats in the light of a set of variables (sex, age and educational level). and for this purpose we used the descriptive method and a total sample of 129 children at risk. And in order to achieve the objectives of this study, the researcher created a questionnaire which comprised of a five-dimensions, are: protection, promotion, education & re-education, accompaniment and mechanisms of reintegration. We've estimate the validity and reliability of the questionnaire, which were acceptable and suitable. using statistical software SPSS 20.00, the results of the study were as below: • Integration and reintegration programs in institutions specialized in protection are characterized by a high level of efficiency from the point of view of children at risk. • The necessary accompaniment to the care of children in institutions specialized in protection is characterized by an average level of effectiveness from the perspective of children at risk. • There are no statistically significant differences in the assessment of children at risk for the activities of protection, promotion, education, re-education and accompaniment and mechanisms of social reintegration in institutions specialized in protection according to sex and age difference. • There are no statistically significant differences in the assessment of children at risk for the protection activities and reintegration mechanisms in institutions specialized in protection at different levels and levels of education. • There are statistically significant differences in the assessment of children at risk for the promotion, education, re-education and escort activities in institutions specialized in protection according to the educational level of children at risk. The results has been interpreted in light of theoretical context of previous studies.
Description: علم النفس المرضي المؤسساتي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19747
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HASSINI.Ammar.pdf2,82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.