Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19801
Title: مساهمة الألعاب الشبه الرياضية في تنمية بعض القدرات النفسية لدى تلاميذ التعليم المتوسط12-15 سنة
Authors: ميلود, معزوزي
عبد النور, دراف
Keywords: تنمية القدرات النفسية
الألعاب الشبه الرياضية
Issue Date: 2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: مشكلة بحثنا هذا هي هل تساهم الألعاب الشبه رياضية في تنمية بعض القدرات النفسية لدى تلاميذ الطور المتوسط حيث قمنا بقياس القدرات النفسية لدى الممارسين و الغير ممارسين للألعاب الشبه الرياضية ، وكانت أهداف الدراسة متمثل في معرفة واقع الألعاب الشبه الرياضية في وسطنا المدرسي و إبراز القيمة العلمية والعملية للألعاب الشبه الرياضية و معرفة ما إذا كانت تساهم في تنمية بعض القدرات النفسية،حيث كانت الفرضية العامة كما يلي: الفرضية العامة: توجد فروق دالة إحصائيا بين التلاميذ الممارسين للألعاب الشبه الرياضية و الغير ممارسين في القدرات النفسية ، أما الفرضيات الجزئية كانت كما يلي : 1 توجد فروق ذات دلالة إحصائية في القدرة على التصور العقلي بين التلاميذ الممارسين وغير الممارسين للألعاب شبه الرياضية، 2 توجد فروق ذات دلالة إحصائية في القدرة على مواجهة القلق بين التلاميذ الممارسين وغير الممارسين للألعاب شبه الرياضية، أما بالنسبة للمنهج المتبع فقد اتبعنا في دراستنا المنهج الوصفي وهو المناسب لهذا النوع من البحوث،أما الأدوات المستعملة في الدراسة هي الاستبيان و مقياس القدرات النفسية وحللت النتائج بالنسبة المئوية و برنامج ال"spss" (مقاييس النزعة المركزية)،حيث كانت أهم النتائج: تساهم الألعاب الشبه الرياضية في تنمية بعض القدرات النفسية و أغلب الأساتذة يطبقونها في الحصة التربية البدنية.
The problem of our research is : Do the substantif sports participate in the development of some psychological capacities of the middle-school pupils ? So ; we valued the pschological capacities of the pupils who practise and don’t practise substantif sports.The purposes or objectives of this study are :To know the reality of substantif sports in the school milieu and if these sports participate in the development of some psychological capacities. Th.e general hypothesis :-there are stastic differnces in the pschological capacites of the pupils who practise substantif sports and the pupils who don t.The partial hypotheses :1-there are stastic differences in the power of mental imagination between the pupils who practise and don t practise substantif sports. there are stastic differences in the capacity to face anxiety between the pupils who practise and .who don t. Concering the method followed ; we have chosen the descriptive method which is appropriate to this kind of research. Concerning the tools used in the study ; it is findings and pschological capacity value ; the results have been valued by percentage and SPSS program. -The main results are :The substantif sports really participate in the development of some of the pschological capacites and most of the teachers apply them in their sport sessions
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19801
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة-نهائية-1-ilovepdf-compressed.pdf4,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.