Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19829
Title: واقع تدريس مادة التربية البدنية والرياضية في المرحلة الانتدائية
Authors: محمد, مجيدي
توفيق, صوالحي
Keywords: واقع التدريس
مادة التربية البدنية
المرحلة الابتدائية
Issue Date: 2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الى التعرف على تدريس مادة التربية البدنية و الرياضية في الواقع الحالي و الى اهم المشاكل التي تكون عراقل لدريس هذه المادة بشكل صحيح و كامل في المدارس الابتدائية حيث استخدم الباحث في دراسته المنهج الوصفي لتحليل و كشف عن حالة هذه الوضعية ،و تفسيرها ،واعتمد الباحث في جمع مختلف بياناته على الاستبيان ،حيث ضبط فيه عدة تساؤولات موجهة لاساتذة التعليم الابتدائي ، بحيث تكون إجابات للتساؤولات المطروحة بعد القيام بالدراسة الاستكشافية لا وهي: ما هو دور المعلم في الواقع الحالي لتدريس التربية البدنية و الرياضية في المدارس الابتدائية؟ ما مدى توفر الوسائل و الإمكانيات في الواقع الحالي لتدريس التربية البدنية و الرياضية في المدارس الابتدائية؟. ماهو دور المنهاج في الواقع الحالي لتدريس التربية البدنية و الرياضية في المدارس الابتدائية ؟ انطلاقا من التساؤل العام : ماهو واقع تدريس التربية البدنية و الرياضية في المدارس الابتدائية من خلال اجوبة المعلمين؟ وتمثلت عينة البحث على مجموعة من اساتذة التعليم في الطور الابتدائي و المتراوح عددهم 60 استاذا و استاذة في مدينة خنشلة واستنج الباحث في دراسته ان وقع تدريس التربية البدنية و الرياضية في الطور الابتدائي مناف تماما لما تنصه القوانين و التشريعات و المناشير الوزارية التربوية ،,ايضا استنتج ان مدرسي هذه المادة غير اكفاء لتسيير و تدريس هذه المادة كما استنتج ان تلاميذ هذه المرحلةلديهم رغبة كبيرة و شغف و حب جد كبير لمادة التربية البدنية و الرياضية في حين اوصى الباحث بعد الوصول و اكتشاف هذا الواقع السلبي و الغير مطمئن الى ضرورة تعيين مربين مختصين متخرجين من معاهد التربية البدنية و الرياضية ،لتدريس هذع المادة في الطور الذي يرى انه بامس الحاجة لها، وكذلك توفير العتاد و الوسائل و المنشآت الرياضية للمساعدة في نجاعة و نجاح تدريس التربية البدنية و الرياضية في الطور الابتدائي، ووضع مناهج واضحة و دقيقة و الحرص على تطبيقها على اكمل وجه
The study aimed to identify the teaching of physical education and sports in the current situation and to the most important problems that are the obstacles to teaching this article correctly and fully in primary schools The researcher used the descriptive method to analyze and reveal the state of this situation and its interpretation. The researcher relied on collecting various data on the questionnaire, where he set several responsibilities directed to the teachers of primary education, so that the answers to the responsibilities offered after conducting the exploratory study What is the role of the teacher in the current reality of teaching physical education and sports in primary schools? - What is the availability of means and possibilities in the current reality of teaching physical education and sports in primary schools ?. - What is the role of curriculum in the current reality of teaching physical education and sports in primary schools? What is the role of the student in the current reality of teaching physical education and sports in primary schools? Based on the general question: What is the reality of teaching physical education and sports in primary schools through the answers of teachers? The sample of the research was a group of teachers of education in the primary stage and the number of 60 professors and professors in the city of Khanshla The researcher concluded in his study that the teaching of physical and athletic education in the primary stage is completely contrary to the provisions of the laws, legislations and ministerial ministerial decrees, and also concluded that the teachers of this article is not competent to conduct and teach this article He concluded that the students of this stage have a great desire and passion and a great love for physical education and sports While the researcher recommended after reaching and discovering this negative and unsatisfactory reality to the need to appoint specialized educators graduated from the institutes of physical education and sports, to teach the substance of the substance in the stage, which he feels that the need for it As well as the provision of equipment and facilities and sports facilities to help the effectiveness and success of teaching physical education and sports in the primary stage And to develop clear and precise methods and to ensure their application to the fullest
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19829
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.