Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19832
Title: علاقة الصحة المدرسية بالتربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي
Authors: تقي الدين, قادري
عثمان, بوعافية
Keywords: الصحة المدرسية
الطبيب المدرسي
أستاذ التربية البدنية
المرحلة الثانوية
Issue Date: 2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على علاقة الصحة المدرسية بالتربية البدنية والرياضة في الطور الثانوي ، و الكشف عن متابعة ومراقبة طبية لتلاميذ المرحلة التعليم الثانوي من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية والرياضة ، والتعرف على مدى خضوع التلاميذ الممارسين للتربية البدنية للمراقبة الطبية من وجهة نظر مصلحة الطب المدرسي و التعرف على الفروق ذات دلالة إحصائية في الصحة المدرسية بين آراء أساتذة التربية البدنية والرياضية وأطباء المدراس,والتعرف على علاقة ذات دلالة إحصائية بين الصحة المدرسية والتربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ الطور الثانوي من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية والرياضة. استخدم الباحث المنهج الوصفي بدراسة مسحية للتحقق من فرضيات الدراسة. و تمثلت عيّنة الدراسة في أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي الذين يدرسون بثانويات مدينة ورقلة، والتي بلغ عددها (35) أستاذ وبالإضافة إلى (05) أطباء المدارس، واعتمد الطالب في هذه الدراسة على أداة الاستبيان لجمع البيانات، وتم استعمال الأدوات الإحصائية التالية : اختبار " ت" للدلالة الإحصائية للفروق، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، النسبة المئوية، وتحليل التباين" الأحادي" وتوصل الطالب إلى وجود متابعة ومراقبة طبية لتلاميذ مرحلة التعليم الثانوي من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية والرياضة متوسطة نسبيا, و لا يخضع التلاميذ الممارسين للتربية البدنية والرياضية للمراقبة من وجهة نظر مصلحة الطب المدرسي ، كما توصل أن مستوى التربية البدنية والرياضية عالي جدا في الطور الثانوي من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية والرياضة كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الصحة المدرسية بين آراء أساتذة التربية البدنية والرياضية وأطباء المدراس ، وكذا لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الصحة المدرسية والتربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ الطور الثانوي.
The study aims to identify the relationship between school health and physical education and sport in the secondary stage and reveal the medical monitoring for pupils in secondary education from the point of view of their teachers of Sports. The study aims to identify to which extent the pupils who practice sports are exposed to medical observation from the part of the responsible of the school health care and identify the knowledge of the level of physical education and sports in the secondary stage from the point of view of the teachers of Sports. It also aims to identify statistically significant differences in views between the school health and physical education and sports teachers, doctors, schools, in addition to the statistically significant relation between school health and physical education and sports in the secondary stage students from the part of their teachers of Sports. The researcher used the descriptive approach to ensure the verification of the HYPOTHESES of the study. The sample of the study is the teachers of Physical Education and Sports in the in different secondary schools of Ouargla city, the number was (35) teachers in addition to (05) Doctors of schools. The candidate adopted in this study the questionnaire to collect data and the statistical tools for the following items: Test "T" to indicate the differences, statistical arithmetic average, standard deviation, the percentage of the variance analysis, the unilateral disengagement plan. The candidate reached a conclusion that says there is a follow-up to medical supervision for pupils in secondary education from the part of theirteachers of Physical Education and Sports medium relatively, but there is no supervision from the part of the health care responsible in the schools of pupils. He also reached the idea that the level of physical education and sports is very high in the secondary stage from the point of view of the teachers of Physical Education and Sports. There were no statistically significant differences in views between the school health and physical education and sports teachers, doctors, schools, as well as there are no statistically significant relation between school health and physical education and sports activities to the pupils of the secondary stage.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19832
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouafia othman-ilovepdf-compressed.pdf483,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.