Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19835
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمصطفى, عياد-
dc.contributor.authorيوسف, خالدي-
dc.date.accessioned2018-11-26T09:41:09Z-
dc.date.available2018-11-26T09:41:09Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19835-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على مدى أهمية الاحتراق النفسي وعلاقته بأسلوب مواجهة المشكلات لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي بمدينة الوادي، وكذلك معرفة هذه العلاقة، واستخدم الباحث المنهج الوصفي لتحقيق فرضيات ابحث والتي تضمنت عدم وجود علاقة بين مستوى الاحتراق النفسي وأساليب مواجهة المشكلات. وتمثلت عينة البحث في الأساتذة الممارسين لمهنة التدريس في الطور الثانوي، حيث تكونت عينة الدراسة الأساسية من 36 أستاذا، واعتمد الباحث على مقياسين فالأول مقياس للاحتراق النفسي لماسلاش بحيث يتكون من 27 فقرة، والثاني مقياس أساليب مواجهة المشكلات ويتكون من 30 فقرة. ولخصت هذه الدراسة إلى النتائج التالية: - عدم وجود مستوى مرتفع للاحتراق النفسي لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي . - عدم وجود مستوى مرتفع لأساليب مواجهة المشكلات لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي . - عدم وجود علاقة ارتباطيه بين الاحتراق النفسي وأسلوب مواجهة المشكلات .en_US
dc.description.abstractThe study aims to identify the importance of psychological combustion and its relationship to the problem - of addressing the problems of the professor of physical and athletic education at the secondary level in El oued city, as well as knowing this relationship, the student used the descriptive approach to investigate hypotheses, which included a lack of correlation between the level of psychological combustion and the methods of dealing with problems. The sample of research professors in the teaching profession was at the secondary level, where the core study sample was 36 professors, The student relied on two measurements, the first measure of MASLASH psychological combustion, consisting of 27 paragraphs, and the second measure of the methods of dealing with problems, which consisted of 30 paragraphs. The study summarized the following findings: - -The lack of a high level of psychological combustion of the professor of physical and - athletic education of the secondary level. -Lack of a high level of methods of dealing with problems with the professor of physical - and athletic education of secondary level. -The lack of a correlation between psychological combustion and the method of dealing - with problems-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالاحتراق النفسيen_US
dc.subjectأساليب مواجهة المشكلاتen_US
dc.subjectأستاذ التربية البدنيةen_US
dc.titleالإحتراق النفسي وعلاقته بأساليب مواجهة المشكلات لدى أستاذ التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الإحتراق النفسي وعلاقته بأساليب مواج%-ilovepdf-compressed.pdf620,06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.