Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19837
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحسين, بركات-
dc.contributor.authorعبد الوهاب, ربح الله-
dc.date.accessioned2018-11-26T09:46:58Z-
dc.date.available2018-11-26T09:46:58Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19837-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن السلوك العدواني ببعديه الجسدي واللفظي لدى تلاميذ أقسام السنة الرابعة من التعليم المتوسط داخل حصة التربية البدنية ، وقد تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية العنقودية، من عينة الدراسة السابقة الذكر والتي تكونت من(200) تلميذ وتلميذة، منهم(110) تلميذا ، و(90) تلميذة، ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء استبيان لجمع البيانات والمعلومات ،ولقد استخدم الباحث المنهج التحليلي الوصفي، واعتمد في التحليل على التحليلات الإحصائية التالية: المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، ومعامل الارتباط. وقد أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: • وجود نسبة متوسطة من السلوك العدواني بشقيه المادي واللفظي، حيث بلغت نسبة السلوك العدوانيا الجسدي 2.14 ونسبة السلوك العدواني اللفظي2.13 من أصل 4 درجات. • وجود علاقة ارتباطيه بين السلوك العدواني اللفظي والجسدي بمعامل ارتباط 0.79 وأوصت الدراسة بضرورة تطوير مناهج التربية البدنية و الرياضية لتتمكن من استيعاب طاقات الطلبة، وتفريغها بشكل صحيح من خلال المشاركة في الألعاب الرياضية والأنشطة اللاصفية، والتي تمكن الطلبة من المحافظة على اتزانهم الانفعالي.en_US
dc.description.abstractThe purpose of the study is to identify both physical and verbal aggressive behavior during the physical educational class, for the 4 th grade students. A random cluster sample of 200 students was selected from the education directorate in ouargla governorate (90 females and 100 males). To reach the objectives of the study a questionnaire of 30 items was developed as a tool to collect data, and distributed over two dimensions; physical aggression and verbal aggression. The statistical methods used were: mean, standard deviation, and correlation. The results of the study were as follows: 1) Moderate aggressive behavior both verbally and physically as the percentage of the physical aggression is 2.14 and verbal aggression is 2.13 out of 4 points.. 2) There is a correlation between the verbal and physical aggression with a coefficient of 0.79. The study recommends developing and enhancing the physical educational curriculum so as to absorb the students’ potentials and vent them out properly through participations in sports and safe activities, which would allow students to attain emotional balance. The researcher used the descriptive analytical method-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالسلوك العدوانيen_US
dc.subjectحصة التربية البدنيةen_US
dc.titleدور حصة التربية البدنية والرياضية في الكشف عن السلوك العدواني لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط14-15 سنةen_US
dc.typeThesisen_US
dcterms.subjectAggressive Behaviour-
dcterms.subjectLesson Physical Education-
dcterms.subjectAggressive Behaviour-
dcterms.subjectLesson Physical Education-
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.