Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19855
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعلي, جرمون-
dc.contributor.authorنصر الله, ثامر-
dc.date.accessioned2018-11-26T13:54:31Z-
dc.date.available2018-11-26T13:54:31Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19855-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.en_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن طبيعة العلاقة التي تربط بين جودة الحياة والكفايات التدريسية عند الأستاذ الجامعي والتعرف على مستويات جودة الحياة المدركة عنده حسب مقياس منظمة الصحة العالمية ،أجريت الدراسة بجامعة ورقلة ، حيث تكونت عينة الدراسة من 40 أستاذ جامعي باختلاف الجنس ومن أربعة كليات مختلفة و لإنجاز هده الدراسة تم الاستعانة بالمقياس خاص بالكفيات التدريسية من إعداد أ. د. محمود داود الربيعي ومقياس جودة الحياة المترجم من اللغة الإنجليزية إلى اللغة العربية من طرف د. أحمد حسانين لمنظمة الصحة العالمية، اعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي، وذلك لتحليل المعطيات المتحصل عليها و ترجمتها الى نتائج للتعليق عليها, و لقد أسفرت النتائج إلى وجود مستويات متفاوتة في جودة الحياة للأساتذة الجامعيين وعدم وجود علاقة بين مستويات جودة الحياة وكفايات التدريس لدى الأستاذ الجامعي.en_US
dc.description.abstractThe present study aimed at investigating the relationship between the quality of life and teaching competencies of the university teacher, as well as identifying his perceptible levels of life quality according to the World Health Organization. The study has been done at Ouargla University, where the sample of participants was heterogeneously made from forty university teacher in four different departments. Methodologically, the data were collected by a scale that measures the teaching competencies, instructions from D.r.mahmoud dawed alrabaie as well as a quality of life standard; translated by Dr.Ahmed Hassanin (2011). In order to accomplish the objectives of the study, the research is descriptive analytical in nature; in order to collect the gathered data, to analyze and to interpret it. The study used different statistical tools in order to calculate and interpret the results as the mean The findings shows that, for the university teacher, there is no relation between the quality of life and teaching competencies, it also shows that the university teacher has different levels of life quality-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectجودة الحياةen_US
dc.subjectالكفايات التدريسيةen_US
dc.subjectالأستاذ الجامعيen_US
dc.titleعلاقة مستويات جودة الحياة بالكفايات التدريسية لدى الأساتذة الجامعيينen_US
dc.typeThesisen_US
dcterms.subjectquality of life-
dcterms.subjectteaching competencies-
dcterms.subjectuniversity teach-
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tamerxxx_file-ilovepdf-compressed.pdf1,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.