Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20097
Title: علاقة المرونة النفسية باتجاهات التلاميذ نحو ممارسة التربية البدنية والرياضية
Authors: علي, جرمون
جمال, خوصه
Keywords: المرونة النفسية
الاتجاهات
ممارسة
التربية البدنية والرياضية
Issue Date: 2018
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسـة الحاليـة إلـى للتعرف على مستويات المرونة النفسية و العلاقة بينها و بين اتجاهات التلاميذ نحو ممارسة التربية البدنية و الرياضية بثانوية مفتاح ابو بكر ببلدية اولاد مع الله ولاية مستغانم ،و معرفة طبيعة اتجاهاتهم نحو ممارسة التربية البدنية و الرياضية ،وتكونــت عينــة الدراســة مــن (60)تلميذ وتـم اختيـار عينـة الدراسـة بـصورة عـشوائية، اسـتخدم الباحث المنهج الوصفي في الدراسة؛ لبيان مدى انتشار متغيـرات الدراسـة ولجمـع البيانـات ،تم استخدام مقياس المرونة النفسية ، و مقياس اديجنجتون للاتجاهات نحو التربية الرياضية و استعان الباحث ببرنامج EXCEL و الحزمة الإحصائية (.(SPSSللعلوم الاجتماعية لاجراء التحليل الاحصائي لفرضيات الدراسة وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: عدم وجود مستويات متباية في المرونة النفسية لدى تلاميذ الطور الثانوي ووجود اتجاهات موجبة نحو التربية البدنية و الرياضية لدى افراد العينة ، و وجود علاقة ذات دلالة احصائية بين المرونة النفسية و اتجاهات تلاميذ الطور الثانوي نحو ممارسة التربية البدنية و الرياضية .
The current study aimed to identify the levels of psychological flexibility and the relationship between them and between the attitudes of students towards the practice of physical education and sports at the school of Mabtah Abu Bakr in the municipality of children with the state of Mostaganem and to know the nature of their attitudes towards the practice of physical education and sports, (60) students were selected randomly, the researcher used the descriptive method in the study; to demonstrate the prevalence of the variables of the study, and to collect data, was used the measure of psychological flexibility, the Eddington scale of trends towards physical education and recreation Researcher and EXCEL program statistical package (. (SPSS Social Sciences to conduct statistical analysis of the hypotheses of the study. The study found the following results: The existence of positive levels in the psychological flexibility of the secondary stage students and the presence of positive attitudes towards physical and mathematical education in the sample, and the existence of a statistically significant relationship between psychological flexibility and the attitudes of the secondary stage students towards the practice of physical and athletic education.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20097
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
علاقة المرونة النفسية باتجاهات التلا%-ilovepdf-compressed.pdf860,42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.