Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20160
Title: أثر استخدام استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات التفكير الإبداعي العام والحركي خلال حصة التربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة دراسة ميدانية بـ - رأس الماء - ضواحي مدينة سطيف
Authors: بلقاسم, دودو
مراد, بن عمارة
Keywords: التعلم التعاوني
التفكير الإبداعي العام
التفكير الإبداعي الحركي
Cooperative education
general creative thinking
kinetic creative thinking
Issue Date: 2018
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى تقصِّي أثر استخدام استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات التفكير الإبداعي العام والحركي خلال حصة التربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة، تكونت عينة الدراسة من (70) تلميذا وتلميذة، موزعين بالتساوي على قسمين دراسيين بإحدى متوسطات مدينة سطيف. حيث تم إختيار عشوائيا القسم الأول كمجموعة تجريبية طبِّق عليه إستراتيجية التعلم التعاوني بينما طبقت الطريقة التقليدية على القسم الثاني ليمثل المجموعة الضابطة، ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج التجريبي بتصميم شبه تجريبي. وجمعت بيانات الدراسة بالإعتماد على إختبارين، أولهما إختبار التفكير الإبداعي العام "لإبراهام" المعرب من طرف (مجدي عبد الكريم حبيب)، والثاني هو إختبار التفكير الإبداعي الحركي " للديوان"، بعد التأكد من صدق وثبات الإختبارين، أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الإبداعي العام وفي مهارتي الطلاقة والمرونة، لصالح المجموعة التي درست باستراتيجية التعلم التعاوني مقارنة بالطريقة التقليدية، بينما لم تكن هناك فروق في مهارة الأصالة العامة بين المجموعتين، كما أظهرت النتائج وجود فروق في التفكير الإبداعي الحركي ومهاراته الثلاث (الطلاقة، المرونة، والأصالة) الحركية، لصالح المجموعة التجريبية، كما بينت نتائج هذه الدراسة عدم وجود تفاعل بين الطريقة والجنس في تنمية مهارات التفكير الإبداعي العام والحركي.
The study aimed to investigate the impact of the cooperative education strategy in developing of general and kinetic creative thinking skills, during the physical and sports education for middle school students. The study sample consisted of (70) students randomly distributed equally for two classrooms, in a middle school from Setif city. Where the first classroom was chosen as an experimental group applying on it the cooperative education strategy, while the traditional method was applied to the second classroom to represent a control group. In order to achieve the objectives of the study, the experimental method with quasi-experimental design was used. The results of the study were collected using two tests, the first of which was the general creative thinking test of “Abraham” (Translated to Arabic by Magdi Abdel Karim Habib) and the second was The creative thinking test of “Lamya Diwane”, after confirming the validity and reliability of the two tests. The study results showed that there were statistically significant differences in general creative thinking and in the skills of fluency and flexibility, for the benefit of the experimental group on which the cooperative education strategy was applied, while there were no differences in originality. The results also revealed differences in kinetic creative thinking and his three skills (fluency, flexibilityand originality) for the benefit of the same group. The results also showed no interaction between method and sex in the development of general and kinetic creative thinking .
Description: نشاطات التربية البدنية والرياضية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20160
Appears in Collections:Département des activités physiques et sportives Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben-amara-mourad.pdf2,27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.