Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20161
Title: دور تكنولوجيا المعلومات والاتصال في دعم استراتيجيات الميزة التنافسية دراسة حالة عينة من المؤسسات العاملة بالقطاع الخدمي(تأمين، اتصال، بنوك) خلال الفترة (2009-2015)
Authors: بختي, إبراهيم
شطيبة, زينب
Keywords: ميزة تنافسية
منافسة
تكنولوجيا المعلومات والاتصال
استراتيجية
اداء
Competitive advantage
competition
information and communication technology (ITC)
strategy
performance
Issue Date: 2017
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى بحث موضوع تكنولوجيا المعلومات والاتصال باعتباره أداة داعمة لاستراتيجيات الميزة التنافسية في المؤسسات الجزائرية، حيث حاولنا عرض أهم المداخل الرئيسية في دراسة الميزة التنافسية وبشكل خاص مصادرها وذلك لتحديد العوامل المؤثرة بها، كما نتعرف على دور تكنولوجيا المعلومات والاتصال باعتبارها وسيلة تضمن اتصال المؤسسة ببيئتها مما يتيح لها التعرف على متطلباتها وذلك بإسقاط الدراسة على حالة الجزائر، من خلال عينة من المؤسسات العاملة في القطاع الخدمي( الاتصال، التأمين، البنوك) والتي نعتبرها من المؤسسات الرائدة إلى حد الآن في تبني هذا الخيار، حيث تحصلنا على 98 إجابة تمثل 18 مؤسسة، واعتمدنا في تحليل بياناتها على التحليل الإحصائي الوصفي، تحليل الانحدار المتعدد التدريجي، تحليل التباين الأحادي ANOVA، نماذج بانل. وكان من أهم النتائج التي توصّلنا لها : أن المتغيرات المستقلة (اجهزة الحاسب، قواعد البيانات، البرمجيات، الشبكات المورد البشري، البيئة التنظيمية) تفسر على نحو مقداره 46.8% من التباين في المتغير التابع (تدعيم استراتيجيات الميزة التنافسية) وهي نسبة تفسير متوسطة، كما خلصنا إلى مجموعة من النتائج أهمها أن مسيري المؤسسات يولون اهتماماً بتكنولوجيا المعلومات كأداة اتصال المؤسسة مع محيطها الخارجي، وأن هناك دورا فاعلا لهاته التكنولوجيا في تعزيز استراتيجيات الميزة التنافسية من خلال التأثير على زيادة الحصة السوقية، زيادة الأرباح، نمو القيمة المضافة.
This study aims to examine the subject of information technology and communication (ITC) as a tool that supports competitive advantage strategies in the Algerian institutions. We attempted to present the most important entrances to study the competitive advantage, especially its sources, in order to determine the affecting factors. In addition, we tried to identify the role of information and communication technology as a means of ensuring the connection of the institution to its environment, which allows it to determine its requirements. We conducted our study on a sample of Algerian institutions working in the service sector (communication, insurance, banks), which we consider to be the leading institutions to date in adopting this option. We obtained 98 responses representing 18 institutions. In analysing the collected data, we adopted the descriptive statistical analysis, progressive regression analysis, ANOVA analysis, PANEL models. The study concluded that the independent variables (computers, databases, software, networks, human resource, regulatory environment) interpreted 46.8% of the variation in the dependent variable (strengthening the competitive advantage strategies), which is considered as a medium interpretation ratio. In addition, we found that the managers are paying attention to information technology as a tool for institution contact with its outer environment, there is an effective role for such technology in promoting competitive advantage strategies by influencing on increasing market share, increasing profits, and growth in value added.
Description: تسويق
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20161
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chetaiba-Zianab.pdf2,61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.