Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20255
Title: تأثير اضطرابات النطق في التواصل اللغوي لدى فئة المتخلفين الذهنيين -مركز ورقلة عينة-
Authors: بقادر, عبد القادر
بن هجيرة, مليكة
Keywords: اللغة
التواصل
اضطرابات النطق
الحذف
الإبدال
Langage
communication
troubles de la parole
suppression
substitution
Language
communication
speech disorders
deletion
substitution
Issue Date: 2018
Series/Report no.: 2018;
Abstract: تتناول هذه الدراسة موضوعا من أهم المواضيع ألا وهو تأثير اضطرابات النطق في التواصل اللغوي لدى فئة المتخلفين الذهنيين( مركز ورقلة عينة)، والهدف من هذه الدراسة هو معرفة مدى تأثير هذه الاضطرابات في التواصل اللغوي لدى أفراد هذه الفئة. ولقد تفرع عن الموضوع مجموعة من التساؤلات، وللإجابة عنها اعتمدت على خطة مكونة من الفصلين رئيسين يسبقهما مقدمة ومدخل، الأول منهما الإطار النظري يحتوي المصطلحات والمفاهيم الأساسية للدراسة، أما الفصل الثاني الإطار التطبيقي ويتضمن عينة من أطفال بالمركز النفسي البيداغوجي للأطفال المعاقين ذهنيا ورقلة-2- تليها خاتمة تضم أهم النتائج المتحصل عليها وقائمة للمصادر والمراجع. Cette étude porte sur le sujet des sujets les plus importants, à savoir l'influence de la parole dans les troubles de la communication linguistique dans la catégorie des Alzhnyen retardée (échantillon de centre Ouargla), le but de cette étude est de connaître l'ampleur de l'impact de ces troubles dans la communication linguistique entre les membres de ce groupe. La deuxième partie est le cadre appliqué et comprend un échantillon d'enfants dans le Centre de pédagogie psychologique pour les enfants handicapés mentaux et Argla-2- Suivi d'une conclusion contenant les résultats les plus importants obtenus et une liste de sources et de références. This study focuses on the subject of the most important topics, namely the influence of speech in language communication disorders in the category of delayed Alzhnyen (center sample Ouargla), the purpose of this study is to know the extent of the impact of these disorders in the linguistic communication between the members of this group. The second part is the applied framework and includes a sample of children in the Center for Psychological Pedagogy for Children with Intellectual Disabilities and Argla-2- Follow-up of a conclusion containing the most important results obtained and a list of sources and references .
Description: وزارة التعليـــــــــــم العــــــــــالي والبحــــــث العلمـــــــــــــــي جــــــــــامعة قــــــــــــاصدي مربـــــــــاح – ورقلة كليـــــة الآداب واللغـــــــــــــات قســم اللغــة والأدب العربــي تخصص : لسانيات تطبيقية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20255
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File SizeFormat 
بن هجيرة-مليكة.pdf1,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.