Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20257
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبد الرحمان عبان-
dc.contributor.authorنسرين سعيدي-
dc.date.accessioned2018T12:12:10Z-
dc.date.available2018T12:12:10Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherFA-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20257-
dc.descriptionقسم المغة و الأدب العربي تخصص : أدب عربي قديم-
dc.description.abstractتناولنا في موضوع بحثنا الذي كان تحت مسمى" المقامة الزهرية في مدح المكارم البكرية لمحمد المكلاتي مقاربة سردية تداولية"، والذي استهدفنا من خلاله الاجابة على الاشكالية الرئيسة:" ماهي التقنيات السردية التي وظفها المكلاتي في مقامته؟" ،معتمدين على دراسة ثلاثة تقنيات هي الشخصيات الزمان والمكان، متتبعين المنهج السيمائي والتداولي. وكان هذا في فصلين بين التنظير والتطبيق يسبقهما تمهيد الذي شمل هذا الاخير مفهوم المقامة وأبرز أعلامها، فكان الفصل الأول يتناول مفهوم كل من السرد والشخصيات والزمان والمكان، أما الفصل الثاني فهو دراسة حجاجية للمناظرة في المقامة تناولنا فيه مفهوم المناظرة والحجاج والحوار، مع استخراج الروابط والعوامل التي ساعدت في ربط الحجج، وأنهينا الدراسة بخاتمة تضمنت أهم النتائج المتوصل إليها.en_US
dc.description.abstractWe dealt with the subject of our research, which was under the title of "in the floral maqamah in the praise of the Makarem al-Bakria of Muhammad al-Maklati ", which targeted us through the answer to the main problem: "What are the narrative techniques employed by the Al- Maklati in his Maqamah?, We relied on the studyof three techniques are: the characters, time and place, following the method of semiotics and Pragmatic. This was in two chapters between the theory and application preceded by a preface, which included the concept of Maqamah , its famous scholars, and the debate and its pillars.The first chapter dealt with the concept of narration, characters, time and place. The second chapter was an argumentative study of the debate in Maqamah where we discussed the concept of Argumentation and dialogue, with the extraction of links and the factors that helped link the arguments, and we concluded the study with the most important findings reached.-
dc.description.abstractNous avons discuté le sujet de notre recherche ‚qui était sous le nom de "le sanctuaire de la fleur a la louange Al-Bakri de Mohammed Al-Makati-délibérative" dans lequel nous visions a répondre au problème principal: "Quelles sont les techniques narratives employés par les anges a sa place?" ‚Base sur l´étude de trois techniques sont le temps‚ le lieu‚ suivre le programme et le commerce. Ce fut dans deux chapitres entre la théorie et l´application précédée d´un prélude‚ qui comprenait le dernier concept de la position debout et mis en évidence les drapeaux‚ chapitre un est venu le concept de la narration‚ les personnages‚ le temps et le lieu‚ le deuxième chapitre est une étude de pèlerinage du débat dans l´établissement et a abordé le concept à la fois du débat et des pèlerins et du dialogue‚ avec l´extraction des liens et des facteurs qui ont aidé à relier les argument‚ et nous avons terminé l´étude conclu avec les résultats les plus importants atteints.-
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseries2018;-
dc.subjectالمقامةen_US
dc.subjectالمكلاتيen_US
dc.subjectالسردen_US
dc.subjectالمناظرةen_US
dc.subjectالحجاجen_US
dc.subjectالحوارen_US
dc.subjectالروابطen_US
dc.subjectالعواملen_US
dc.subjectMaqamahen_US
dc.subjectAl- Maklatien_US
dc.subjectnarrationen_US
dc.subjectdebateen_US
dc.subjectArgumentationen_US
dc.subjectdialogueen_US
dc.subjectlinksen_US
dc.subjectfactorsen_US
dc.subjectdénominationen_US
dc.subjectalcalien_US
dc.subjectnarrationen_US
dc.subjectcorrespondantsen_US
dc.subjectpèlerinsen_US
dc.subjectdialogueen_US
dc.subjectliensen_US
dc.subjectfacteursen_US
dc.titleالمقامة الزهرية لمحمد المكلاتي مقاربة سردية- تداوليةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Seaidi-Nesrine.pdf2,48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.