Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20615
Title: علاقة إدراك مدرسي التربية البدنية والرياضية لقيم الانتماء السائدة في المنهاج الدراسي بمستوى دافعيتهم للتدريس
Authors: عبد الله, لبوز
الامين, دشيشة
Keywords: قيم الانتماء
المنهاج الدراسي
الدافعية للتدريس
مدرسي التربية البدنية والرياضية
school program
motivation to teach
teachers of physical and sportive education
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين مستوى إدراك مدرّسي التربية البدنية والرياضية لقيم الإنتماء السائدة في المنهاج الدراسي بمستوى دافعيتهم للتدريس في مرحلة التعليم المتوسط ومعرفة أيضا فيما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى إدراك مدرّسي التربية البدنية والرياضية لقيم الإنتماء السائدة في المنهاج الدراسي، ومستوى دافعيتهم للتدريس تُعزى لمتغيرات (المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، السن)، وإتبعنا في دراستنا المنهج الوصفي الإرتباطي. قمنا بتطبيق مقياس الإتجاه نحو الإنتماء للباحثة لطيفة خضر إبراهيم(2000) ، ومقياس دافعية الإنجاز للمعلم للباحث عبد الرحمن صالح الأزرق(2000)، وبعد التحقّق من صدقهما وثباتهما، أُجريت الدراسة على عيّنة طبقية عشوائية متكوّنة من 170 مدرّسا للتربية البدنية والرياضية ببعض متوسطات ولاية المسيلة. ولفحص الفرضيات تم إستخدام اختبار t-test للكشف عن مستوى إدراك مدرّسي التربية البدنية والرياضية لقيم الإنتماء السائدة في المنهاج الدراسي، ومستوى دافعيتهم للتدريس في مرحلة التعليم المتوسط، ومعامل الإرتباط بيرسون (Pearson) لكشف العلاقة بين مستوى إدراك مدرّسي التربية البدنية والرياضية لقيم الإنتماء السائدة في المنهاج الدراسي بمستوى دافعيتهم للتدريس في مرحلة التعليم المتوسط، وكذلك إختبار تحليل التباين الأحادي (One Way Anova) لدراسة الفروق في إدراك مدرّسي التربية البدنية والرياضية لقيم الإنتماء السائدة في المنهاج الدراسي ومستوى دافعيتهم للتدريس في مرحلة التعليم المتوسط تُعزى لمتغيرات (المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، السن). وتم التوصل إلى النتائج التالية : - يتميز مدرّسي التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم المتوسط بمستوى إدراك مرتفع لقيم الانتماء السائدة في المنهاج الدراسي. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى إدراك مدرّسي التربية البدنية والرياضية لقيم الانتماء السائدة في المنهاج الدراسي تُعزى لمتغيرات (المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، السن). - يتميز مدرّسي التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم المتوسط بمستوى مرتفع من الدافعية للتدريس. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى دافعية مدرّسي التربية البدنية والرياضية للتدريس تُعزى لمتغيرات (المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، السن). - لا توجد علاقة إرتباطية بين مستوى إدراك مدرّسي التربية البدنية والرياضية لقيم الانتماء السائدة في المنهاج الدراسي بمستوى دافعيتهم للتدريس في مرحلة التعليم المتوسط.
This study aims to Know the relationship between the perception level of the teachers of physical and sportive education of the value of belonging predominant in the school program with their motivation level to teach in the middle school phase, also to know if there are statistically significant differences in the perception level of the teachers of physical and sportive education of the values of belonging predominant in the school program, and their motivation level to teach attributed to the variables of (qualification, years of experience, age) and we used in our study the connected descriptive approach, we applied the standard of the trend towards belonging of the researcher ” Latifa Khadar Ibrahim” (2000), the measure of achievement motivation for the teacher of the researcher Abderrahmane Salah Azreg (2000), after checking its credibility and validity, the study has been applied on a random stratified sample contains 170 teachers of physical and sportive education in some middle schools of the province of M’sila. To check-up the hypothesis a T-Test has been used to discover the perception level of the teachers of physical and sportive education of the values of belonging predominant in the school program with their motivation level to teach in the middle school phase, and the coefficient of correlation (pearson) to detect the relationship between the perception level of the teachers of physical and sportive education of the values of belonging predominant in the school program with their motivation level to teach in the middle school phase, and also the test of one way analysis (One Way Anova) to study the differences in the perception level of the teachers of physical and sportive education of the values of belonging predominant in the school program with their motivation level to teach in the middle school phase, attributed to the variables of (qualification, years of experience, age). The following results were reached: - The teachers of physical and sportive education in middle school phase are characterized by a high perception level of the values of belonging predominant in the school program. - There are no statistically significant differences in the perception level of the teachers of physical and sportive education of the values of belonging predominant in the school program attributed to the variables of (qualification, years of experience, age). - The teachers of physical and sportive education in middle school phase are characterized by a high motivation level to teach. - There are no statistically significant differences in the motivation level of the teachers of physical and sportive education attributed to the variables of (qualification, years of experience, age). - There is no correlation between the perception level of the teachers of physical and sportive education of the values of belonging predominant in the school program with their motivation level to teach in the middle school phase.
Description: مناهج التدريس في التربية البدنية والرياضية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20615
Appears in Collections:Département des activités physiques et sportives Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dechicha-alamine.pdf4,14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.