Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20846
Title: أثر ممارسة رياضة الجيدو في تنمية الجانب الاجتماعي لتلاميذ مرحلة التعليم المتوسط
Authors: يوسف, ناصر
داود, ناصر
Keywords: رياضة الجيدو
تنمية الجانب الاجتماعي
مرحلة التعليم المتوسط
Issue Date: 2018
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: مشكلة بحثنا هذا هي هل تساهم رياضة الجيدو في تنمية الجانب الإجتماعي لتلاميذ مرحلة التعليم المتوسط ، حيث قمنا بدراسة الفروق الااجتماعية بين الممارسين والغير ممارسين لهذه الرياضة. وكانت الفرضية العامة على النحو التالي: هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الممارسين والغير ممارسين لرياضة الجيدو في تنمية الجانب الاجتماعي. وقد استعملنا المنهج الوصفي الذي يتناسب مع الموضوع وبعد المعالجة الاحصائية باستعمال الـ spss تحصلنا على النتائج التالية: هناك فروق ذات دلالة احصائية بين التلاميذ مرحلة التعليم المتوسط الممارسين والغير ممارسين لرياضة الجيدو. ومن هنا يتبين أن لرياضة الجيدو أهمية ودور كبير في تنمية الجانب الاجتماعي لتلاميذ مرحلة التعليم المتوسط.
The problem of our research is whether judo contributes to the development of the social aspect of middle school students. We examined the social differences between the practicing and non-practicing students of this sport. The general hypothesis was as follows: There are statistically significant differences between practitioners and nonpractitioners of judo sport in the development of the social aspect. In our study we used the descriptive approach The results of the statistical analysis are based on the following results: There are statistically significant differences between the average and non-practicing students in the intermediate stage. Where judo sport proved to play a large and effective role in the development of the social aspect of middle school students.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي التربوي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20846
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.