Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21093
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorسراية, الهادي-
dc.contributor.authorحاجي, عبد الفتاح-
dc.date.accessioned2019-
dc.date.available2019-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21093-
dc.descriptionقسم علم النفس و علوم التربيةen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى الوقوف على واقع الإعلام المدرسي و المهني كما هو ممارس في مؤسسات التربية و قطاع التكوين المهني من قبل مستشاري التوجيه ، التقييم و الإدماج المهني ، و ما ادا كان له وقع ايجابي على اختيار الشباب للتخصص الدراسي دو البعد المهني. وشمل مجتمع الدراسة فئتين تتشابه من حيث الخصائص وهما : عينة مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي و البالغ عددهم65 فردا يتوزعون بين18ذكور و38 إناث ، و أخري من قطاع التكوين و التعليم المهنيين ضمت 21 فردا منهم 06 ذكورليصبح العدد الاجمالي هو86 مستشارا للتوجيه يمثلون قطاعي التربية و التكوين المهني للموسم الدراسي (2018/2019) وقد ثم اختيار العينة بطريقة الحصر الشامل ، أما الأداة فهي متبناة لصاحبها الأستاد :الأعور إسماعيل مع إدخال تعديلات طفيفة في صياغة بنودها كون ذات الأداة استخدمت لفئة المتمدرسين وفي قطاع التربية فحسب وهي مجزئة إلى ثلاث محاور رئيسية هي : المحور الأول : الاستعلام الداني المحور الثاني : دور الإعلام في خلق الدافع لدى المستعلم ومساعدته للتعرف على قدراته المحور الثالث : الإعلام وعلاقته بالأفاق المهنية المستقبلية للتخصصات الدراسية وقد ثم اعتماد الجنس و الخبرة كمتغيرات الدراسة، أما من حيث المنهج فقد انتهجت الدراسة المنهج الوصفي الاستكشافي، أما الموضوع فكان تحت عنوان : دور الإعلام المدرسي و المهني في الاختيار الأنسب للتخصص الدراسي من وجهة نظر مستشاري التوجيه المدرسي و المهني . جاءت هده الدراسة بهدف التناول البحثي و العلمي لهده المشكلة من جانبين ، نظري و تطبيقي .وقد هدفت الدراسة إلى الوقوف عن دور الإعلام المدرسي و المهني لدى المتمدرس و المتربص من وجهة نظر مستشاري التوجيه باختلاف الجنس و الخبرة ، حيث ثم التأكد من صلاحية الخصائص السيكومترية للأداة عن طريق ألفا كروم باخ ، إعادة الاختبار ، صدق المقارنة الطرفية وصدق المحكمين و التجزئة النصفية .en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to identify the reality of the school and vocational media as practiced in the educational institutions and vocational training sector by guidance counsellors, evaluation and professional integration, which has had a positive impact on the selection of young people for the academic specialization and the professional dimension. The study population included two categories of similar characteristics: the sample of the 65 mentors and mentors, distributed among 18 males and 38 females, and the other from the vocational training and education sector, which included 21 individuals, of which 60 are males. The total number of these is 86 mentors representing the education and vocational training sectors For the academic year (2018/2019) and then the selection of the sample in a comprehensive manner, and the tool is adopted by its owner ateacher.: A'or Ismail with minor modifications in the wording of its terms that the same tool used for the category of teachers and in the education sector only and is divided into three main axes: The first axis: the internal query The second axis: the role of the media in creating the motivation of the researcher and help him to identify his abilities The third axis: the media and its relation to the future professional prospects of the disciplines And then the adoption of gender and experience as variables of study, and in terms of the method of the study was followeddescriptive descriptive method, the subject was under the title: the role of the media and vocationalchoice of the most appropriate for the academic specialization from the point of view of guidancecounselors and vocational school. The purpose of this study is to determine the role of the school and professional media in the school and the learner from the point of view of guidance counselors according to gender and experience, and then to verify the validity of the properties of the tool's psychometric Through Alpha-Chrome Bach, re-testing, verifying the peripheral comparison and the veracity of arbitrators and midterm fragmentation. The current study is divided into: Theoretical side: It includes two chapters,-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.subjectالإعلام المدرسيen_US
dc.subjectالمهنيen_US
dc.subjectللتخصص الدراسيen_US
dc.subjectمستشاري التوجيهen_US
dc.titleدور الإعلام المدرسي و المهني في الاختيار الأنسب للتخصص الدراسي من وجهة نظر مستشاري التوجيه المدرسي والمهني دراسة ميدانية على مستشاري التوجيه المدرسي والمهني بولاية ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hadji-abdelfattah.pdf600,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.