Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21168
Title: البيئة المدرسية وعلاقتها في تشكيل العنف المدرسي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة دراسة ميدانية بمتوسطة احمد ابن هجيرة ورقلة.
Authors: رياب, رابح
بالعيد, نورة
Keywords: البيئة
العنف المدرسي
احمد ابن هجيرة
دراسة ميدانية
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Abstract: في هذا البحث، ركزت دراستنا على العلاقة بين البيئة المدرسية والعنف المدرسي عند تلاميذ المرحلة المتوسطة، واعتمد الباحث على أربعة عوامل مكونة للبيئة المدرسية، والتي تتمثل في أساليب معاملة الأستاذ، رفاق في المدرسة، الإدارة المدرسية والبيئة الفيزيقية. إذا نحن عن العلاقة بين العوامل المذكورة سابقا والعنف المدرسي عند تلاميذ المرحلة المتوسطة. بدأت دراستنا بسؤال رئيسي: هل للبيئة المدرسية علاقة في تشكيل العنف المدرسي عند تلاميذ المرحلة المتوسطة؟ للإجابة عن هذا السؤال اختار الباحث عينة عشوائية طبقية تتكون من 100 تلميذ من أحمد بن هجيرة. استعمل الباحث المنهج الوصفي التحليلي وذلك من أجل وصف وتحليل البيئة المدرسية و سلوك العنف المدرسي. حدد الباحث مجموعة من الأدوات البحثية مثل الملاحظة، الاستمارة. ومن النتائج المتوصل إليها أن العنف في البيئة المدرسية أنه لا توجد علاقة بين البيئة المدرسية العنف المدرسي.
In this research, our study focused on the relationships of school environment to School violence among middle school students. He has focused on four factors that compose the school environment which are the teacher’s methods of treatment, classmates in school, the school administration and material environment. Then we searched the relationships of above factors with the school violence among middle school children. Our study started from a main question: what is the link between the school environment and school violence among middle school? To answer this question we have carried a study on stratigical random sample of 100 pupils studying at Ahmed Iben hadjira. In this search, the scholar has used the descriptive analytical approach in order to describe and analyze the behavior of school violence. He relied on a range of research tools like observation and questioner . The results behavior violence of pupil, we reached that is no relationship between school environment and school violence
Description: التخصص:علم الاجتماع التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21168
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
belaaid-noura.pdf4,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.