Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21300
Title: الهوية المهنية وعلاقتها بالالتزام في العمل " لدى أساتذة جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: غربي, صبرينة
بن راس, نورة
Keywords: الهوية المهنية
الالتزام
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هذفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة الهوية المهنية بالالتزام في العمل لدى اساتذة جامعة قاصدي مرباح ورقلة،وكذا الكشف عن الفروق في مستوى الهوية المهنية والالتزام حسب متغير الجنس والاقدمية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي وقد تكونت عينة الدراسة من (150) استاذ واستاذة من جامعةقاصدي ورقلة للعام الدراسي 2018-2019 بنسبة (13%) من المجتمع الاصلي(1141)استاذ. وقد تم تصميم استبيان لقياس مستوى الهوية المهنية لدى اساتذة جامعة ورقلة، وقد تكونت من 24 فقرة ، أما الاداة الثانية فهي مقياس أوتريكت للالتزام في العمل المقنن في البيئة الجزائرية والمكون من 15 فقرة .وبعد تطبيق الاداتين وتجميع البيانات تم معالجتها بإستخدام برنامج SPSS وقد خصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1) مستوى الهوية المهنية لدى اساتذة جامعة ورقلة كان مرتفع. 2) اساتذة جامعة ورقلة يتمتعون بمستوى عالي من الالتزام في العمل. 3) لا توجد علاقة ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة(0.05) بين الهوية المهنية والالتزام في العمل لدى اساتذة جامعة ورقلة . 4) توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الهوية المهنية لدى اساتذة جامعة قاصدي مرباح ورقلة تعزى لمتغير الجنس. 5) لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الهوية المهنية لدى اساتذة جامعة قاصدي مرباح ورقلة تعزى لمتغيرالاقدمية 6) لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الالتزام في العمل لدى اساتذة جامعة قاصدي مرباح ورقلة تعزى لمتغير الجنس والاقدمية وبناءا على نتائج الدراسة توصي الباحثة بمايلي: - يحتاج قطاع التعليم العالي والبحث العلمي إلى إصلاحات هيكلية تدعّم العلاقة التفاعلية بين الأكاديميين في شتى الاختصاصات وتفعّل دورهم العلمي في المجتمع. - مشاركة الأستاذ في المجتمع وتفعيل دوره الانساني بمساهمته في وضع حلول لبعض القضايا. - القيام بمسابقات علمية محلية ووطنية تشجع على البحث العلمي والاحتكاك باساتذة اخرين وتبادل الافكار، وتخصيص مكافئات للاساتذة المتميزين . - تحسين المناخ الاكاديمي،والاجتماعي داخل الجامعة مما يشجع على الحوار وتبادل الافكار. الكلمات المفتاحية:الهوية المهنية، الالتزام في العمل ،مقياس أوتريكت.
Abstract:The study aimed at revealing the relationship of professionalidentity with the commitment to work with the professors ofthe University of KasdiMerbahOuargla as well as disclosedifferences in the level of professional identity andcommitment according to the variable of sex and seniority. In order to achieve the objectives of the study, theresearcher used the descriptive analytical method and thestudy sample was from 150 professors from the University of Kasdi Merbah for the academicyear 2018/2019 by 13% of the original society 1141 professors. The researcher designed a questionnaire tomeasure the degree of professional identity oftheprofessors of the University of Ouargla. and it was made up of24 paragraphs . The second performance is the Utrecht scale of commitment in the Algerian environment, consisting of 15 paragraphs. After applying the tools and collecting the data and then processing it using the SPSS program, the study found the following results: 1.Average level of professional identity at university professors Ouargla was as high . 2.University professors and Ouargla enjoy a high level of commitment at work . 3.There is no statistically significant correlation at the level of 0, 05 between the professional identity and the commitment of the professors to work at the university of Ouargla. 4.There are statistically significant differences in the level of professional identity of the professors of KasdiMerbah university because of the gender variable. 5.There are no statistically significant differences in the level of professional identity and commitment to work by the professors of the University of KasdiMerbah and this is due to seniority. 6.There is no statistically significant correlation in the level of commitment at work for the professors of MerbahOuargla due to gender and seniority. Based on the study results, the researcher recommends the following: -Higher education sector and scientific research need structural reforms that support the interactive relationships between academics in various disciplines and the activation of their scientific role in society. Participation of professors in society and activating a humanitarian role by contributing to the solution of some issues. Local and national scientific competitions that encourage scientific research, collaboration with other professors, exchange of ideas and allocation of rewards to distinguished professors. Improving the academic and social environment within the university, which encourages dialogue and exchange of ideas. Keywords: professional identity, commitment at work, Utrecht scale
Description: تخصص:علم النفس العمل والتنظيم والتسيير الموارد البشرية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21300
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben ras-noura.pdf1,5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.