Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21371
Title: إشكالية المنهج في العلوم الإنسانية عند "فلهلم دلتاي"
Authors: كراش ابرهيم
بن محمود, سعيدة
Keywords: المنهج
العلوم الإنسانية
إشكالية
فلهلم دلتاي
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن إشكالية المنهج في العلوم الإنسانية عند "فلهلم دلتاي" خلال القرن التاسع عشر، نتيجة تغلغل المنهج العلمي في دراسة طبيعة العلوم الإنسانية، ويمكن القول أنها كانت مساهمة "دلتاي" في مشروعه أقام التمييز المنهجي بين التفسير والفهم، وصياغة التأويل كأساس منهجي تقوم عليه الدراسات الإنسانية، فإذا كان التفسير في حقل العلوم الطبيعية فإن الفهم هو منهج العلوم الإنسانية، وذلك لاختلاف مجال وطبيعة ومنهج كل منهما، كما تناولت هذه الدراسة تحليل وبيان الرؤية لأهم الأفكار ونقاط التي قدمها "دلتاي". الكلمات المفتاحية: العلوم الإنسانية، العلوم الطبيعية، المنهج، الفهم، التفسير، التأويل، الهيرمينوطيقا.
The survey extract: This survey is aimed to uncover the problem of approaches in the humanities by « FilhlimDiltay » ,during the 19thcentury and the consequence of the penetration of the secular approach in studying the nature of humanities. We can say that it was Diltay’s contribution in this project to make the systematic difference between the interpretation and understanding , and forming the translation as a systematic base thathumanities depends on. If the interpretation is in the area of natural sciences, then the understanding is in the approach of humanities, and this due to the differece between the field and the quality of each of them. In addition, this study talked about the analisis and the the clarity of sight in the most important ideas and points that Diltay presented. The key words: Humanities- natural sciences- approach- understanding- interpretation- translation- Hermene
Description: تخصص:فلسفة عامة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21371
Appears in Collections:philosophie Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben mahmoud-saida.pdf777,25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.