Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21381
Title: البروفيل النفسي لدى الطفل المعتدى عليه جنسيا - دراسة عيادية لثلاث حالات-
Authors: زكري, نرجس
مريامة, كنزة
Keywords: البروفيل
النفسي
الطفل المعتدى عليه جنسيا
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على البروفيل النفسي لدى الطفل المعتدى عليه جنسيا وذلك من خلال طرح تساؤلات التالية : - هل تعتبر العدوانية سمة من سمات الطفل المعتدى عليه جنسيا ؟ - هل يتميز البروفيل النفسي للطفل المعتدى عليه جنسيا بتقدير الذات المنخفض ؟ - هل يظهر التأخر الدراسي كميكانيزم دفاعي في البروفيل النفسي لدى الطفل المعتدى عليه جنسيا وكانت فرضيات الدراسة : - تعتبر العدوانية سمة من سمات الطفل المعتدى عليه جنسيا . - يتميز البروفيل النفسي للطفل المعتدى عليه جنسيا بتقدير الذات المنخفض . - يظهر التأخر الدراسي كميكانيزم دفاعي في البروفيل النفسي لدى الطفل المعتدى عليه جنسيا . من أجل تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج العيادي بتقنية دراسة الحالة الذي يتلاءم مع غرض الدراسة وتمثلت حالات الدراسة في ثلاث أطفال متمدرسين معتدى عليهم جنسيا (12-8) وقد تم اختيارهم بطريقة قصدية . كما تم استخدام المقابلة و إختبار رسم الشخص و إختبار رسم العائلة . وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية : 1- يظهر البروفيل النفسي للحالة الأولى الشعور بالذنب والقلق والخوف وعدم الرغبة في التواصل مع العالم الخارجي وهذا من خلال تحليل الرسمين اختبار رسم الشخص و اختبار رسم العائلة بإضافة إلى تقدير الذات المنخفض من خلال رسم الشخص وظهور التأخر الدراسي وكذلك التبول اللاإرادي الذي صرح بهما في المقابلة. وبذلك نلاحظ أن الفرضية الأولى والثانية تحققت في الحالة الأولى " ب " . 2- يظهر البروفيل النفسي العام للحالة الثانية شخصية قلقة حزينة غير واثقة من نفسها مع توجه نحو العدوانية اتجاه العالم الخارجي إضافة إلى احتقارها لذاتها مع تشوه في صورة الذات وعدم الثقة في النفس هذا ما اتضح من خلال عدم رسم نفسها في اختبار رسم العائلة كما كشفت من خلال المقابلة عن نتائج الفصلية الضعيفة مقارنة قبل صدمة الاعتداء مما أدى إلى التأخر الدراسي . وبذلك نلاحظ أن الفرضية الأولى والثانية والثالثة تحققت في الحالة الثانية " س " . 3- أما بالنسبة للحالة الثالثة فنجد أنها تعاني من اضطراب انفعالي وعدم الثقة بالنفس والشعور بالإحباط والتوتر إضافة إلى التقدير السيئ للذات من خلال عدم الاهتمام بالتفاصيل وتشويه في رسم الشكل الإنساني كما تنين انخفاض في التحصيل الدراسي بشكل كبير كما أصبحت أكثر قسوة وعنق من السابق. وبذلك نلاحظ أن الفرضية الأولى والثانية والثالثة تحققت في الحالة الثالثة " م " .
The current study aims to identify the psychological profile of the child who is sexually assaulted by asking the following questions : - Is aggression considered a feature of sexual assault ? - Is the psychological profile of the abused child characterized by low self-esteem ? - Does school delay appear as a defensive locus in the psychological profile of a child who is sexually assaulted ? The hypotheses of the study were : - Aggression is a feature of sexual assault. - The psychological profile of the child who is sexually abused is characterized by low self- esteem. - Deficiency is shown as a defensive mechanism in the psychological profile of the child who is sexually assaulted. In order to achieve the objectives of the study, the clinical method was used by the case study technology which is suitable for the purpose of the study. The study cases were represented in three children who were sexually assaulted (12-8( . The interview was also used to test the drawing of the person and to test the family drawing. The study reached the following results : 1- The psychological profile of the first case shows guilt, anxiety, fear and unwillingness to communicate with the outside world. This is done by analyzing the drawings of the person drawing and the family drawing test, in addition to the low self-esteem through drawing the person and the appearance of the delay, as well as the involuntary urination stated in the interview. Thus we observe that the first and second hypotheses were achieved in the first case "b". 2-The general psychological profile of the second case shows a sad, self-confident personality with a tendency toward aggression towards the outside world, as well as self-contempt for self-deformity and self-distrust. During the interview on the weak quarterly results compared before the trauma of the assault resulting in delayed school. Thus we observe that the first,second and third hypotheses were achieved in the second case "x". 3-As for the third case, we find that it suffers from emotional disorder and lack of self-confidence and feelings of frustration and tension in addition to the appreciation of the bad self by the lack of attention to detail and distortion in the drawing of the human form as a dragon decline in the achievement of the study significantly and became more cruel and neck than before . Thus we observe that the first, second and third hypothesis was achieved in the third case "m"
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21381
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mariem-kanza.pdf1,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.