Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21431
Title: الخطاب السياسي في الاشهار التلفزيوني )MBC )د ا رسة تحليلية لإشهار سيدي الرئيس لزين على قناة
Authors: طرابلسي, امينة
مولاي, هيام
Keywords: الخطاب السياسي
الاشهار التلفزيوني
قناةmbc
سيدي الرئيس
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: يتمحور موضوع د ا رستي حول الخطاب السياسي في الاشهار التلفزيوني من خلال اشهار وهدفت الد ا رسة الى إب ا رز الأهمية والمكانة التي يحتلها ،MBC سيدي الرئيس لزين على قناة الخطاب السياسي في الاشهار، الكشف عن أهم الاشكال الفنية والاخ ا رجية المستخدمة في الاشهار من خلال التعرض في تحليل عينة الد ا رسة للعناصر التالية : الخطوط، الاشكال ،الألوان ،زوايا التصوير وحركة الكامي ا ر، الأصوات، الموسيقى، الشخصيات والقوالب الفنية. حيث أجريت الد ا رسة على مجتمع محدد بعينته فهو اشهار سيدي الرئيس، وقد تم استخدام منهج السيميولوجي بمقاربة رومان جاكبسون، الشطر الاول تضمن مرحلة وصف الاشهار والشطر الثاني تضمن ستة وظائف كما تم استخدام منهج د ا رسة حالة بإعداد استمارة تحليل مضمون لإشهار سيدي الرئيس كأداة للد ا رسة، وتم قياس ثباتها وصدقها لتصبح قابلة لتصحيح، حيث قسمت الاستمارة الى ثلاثة محاور المحور الاول البيانات الاولية لفيديو محل الد ا رسة ،المحور الثاني فئات المضمون "ماذا قيل؟" فئات الشكل "كيف قيل ؟" والمحور الثالث خصص للملاحظات وتم ارفاقها بدليل التعريفات الاج ا رئية الخاصة بفئات التحليل في الاستمارة. وتوصلت الباحثة في هذه الد ا رسة الى عدة نتائج أهمها : _استخدام المحسنات، البيان، التصويرية للتأثير في مشاعر المتلقي، فالإقناع يتحقق من خلال التأثير. _استخدام المرسل جميع مستويات التك ا رر، ليؤثر في الجمهور ،ويقوي المعنى ،ويؤكده وكذا لتنشيط ذاكرة المتلقي لتستمر عملية الاتصال، وتحقق مقصدها. _استخدام المرسل زمن المضارع ليجعل حضو ا ر للحدث ،مما يؤكده ويوثقه من خلال ذكر المكان والزمان وهذا ما يمنح الفكرة ،والحدث قوة في حقل عاطفة المستمع ،والمشاهد. _جاء في الخطاب الكثير من الت ا ركيب التي العدول فيها من المعنى المعجمي الى المعنى الدلالي، لبعث روح الحيوية في بنية الخطاب. _عملت المعاني البلاغية على إعطاء لفة الخطاب شكلا جماليا سهل التذوق، سريع الفهم وتقوم تلك الصور المجازية باستحضار الصور، وتقريب الأفكار على نحو مؤثر. IV _وضع لمسات قدرتهما التواصلية على محك المخرج ،أن للمخرج عمل مهم، ويقع في أعلى درجات التخصص المعاصر في مجال الفنون البصري. _ركز الاشهار على موضوع الص ا رعات بين الدول باعتبارها القضية التي شكلت طرح قوي في العالم، وباعتبارها من القضايا ال ا رهنة آنذاك الص ا رع العربي الاس ا رئيلي. _إن الهدف الذي يرمي المعلن عبر رسالته الاشهارية هو تنوير ال ا ري العام، فالخطاب احتوى على مجموعة من الرسائل توضح حقيقة ال ا رهن الحاصل في العالم العربي والاسلامي مما يعني انه يقدم حقائق ووقائع قد لا يعلمها خصوصا ال ا ري العام الاجنبي، فتقديم مثل هذه الحقائق كان شانها تنوير ال ا ري العام. _تضمن الاشهار الكثير من القيم السلبية والإيجابية، بحيث قيمة التعاون والتآزر بدت مهيمنة بوضوح وذلك أن الاشهار يدعو الى المحبة والت ا ربط والتلاحم بين العرب والمسلمين تليها قيمة الظلم، وذلك لطرح الاشهار رسائل سياسية حساسة مأساوية _يتشكل الجمهور المخاطب بالرسالة الاشهارية من العرب والاجانب، وذلك لتوجه الرسالة الاشهارية الى العالم العربي والاجنبي ،ذلك لأن القضايا المطروحة لها الشأن في العرب والاجانب. _يحتل المركز الاجتماعي والسياسي للجمهور المخاطب في الاشهار مكانة هامة، لكل من ال أ ري العام العربي وال أ ري العام الاجنبي، يليها الزعيم والرؤساء الاجانب وذلك لأن الاشهار متأثر ومؤثر في المجتمع يحكمه رؤساء ،وقوة سياسية فهو يظهر الواقع للأحداث. _اعتمد الاشهار على الاساليب الاقناعية ما بين أسلوب عقلي ا رجع لدوافع منطقية ترتبط وأسلوب عاطفي يركز على الاحتياجات النفسية والاجتماعية للجمهور لمخاطب، كما أن اغلب كلمات الخطاب، تستند إلى أبعاد عاطفية ،فكل أسلوب من هذه الأساليب قائم على التوعية الانسانية. _ركز الاشهار في معالجته للمواضيع المطروحة على الشخصيات الرئيسية، باعتبارها المحرك الاساسي لأحداث الاشهار. V _استخدام جنسيات الشخصيات بين العربي والاجنبي بنفس الحضور، وهو ما يعكس توجه الرسالة الاشهارية إلى استهداف المجتمع العربي، والمجتمع الاجنبي. _اللغة الوحيدة المستخدمة في الاشهار هي اللغة العربية الفصحى ،فهي اللغة الأم التي يفهمها كل الوطن العربي بمختلف لهجاته ،وذلك لتأكد من وصول الاشهار لكل فئات المجتمع. -فيما يخص ترجمة لغة الخطاب فكان باللغة الانجليزية، واللغة العربية لكل لغة ترجمة ،وذلك يعني ان الخطاب موجه كذلك للمجتمع الاجنبي مع طرح الكلمات بالغة العربية كتابيا ترسخ اكثر عند المجتمع العربي. _بالنسبة لسمات لشخصيات الموظفة في الاشهار فقد برزت سمة الابتسامة والسرور وسمة الحدة في الخطاب و النظر، سمة الاستنكار والقلق ،سمة التعجب، فهذا الاشهار برز ملامح جعلت المتلقي منهم من اعتبرها ذل واهانة ومنهم من اعتبرها أمل وج أ رة فشكل الاشهار رئين متعارضين. الكلمات المفتاحية: الخطاب السياسي، الاشهار التلفزيوني VI
Abstract The study aims to highlight the importance and prestige of the political discourse in advertising, the disclosure of the most important forms of technical and strategic used in the publicity through exposure in the analysis of the study sample of the following elements : Fonts, shapes, colors, photographic angles, camera movement, sounds, music, characters and templates. The study was conducted on a particular specific society. It was announced by the president. The semimological approach was used in the approach of Roman Jacobson. The first part included the description phase. The second part included six positions. A case study methodology was used to prepare a content analysis form for the publication of Mr. President as a tool for study. The first part of the video is the subject of the study, the second axis. Content categories: "What was said?" "How was it said?" The third axis was devoted to the observations and was accompanied by the procedural definitions manual for the analysis categories in the form. The researcher in this study reached several results, the most important of which are: The use of enhancers, statement, pictorial to influence the feelings of the recipient, persuasion is achieved through the effect. The use of the sender all levels of repetition, to influence the audience, and strengthens the meaning, and confirm it as well as to activate the memory of the recipient to continue the process of communication, and achieve its destination. The use of the sender present tense to make the presence of the event, which confirms and authenticated by mentioning the place and time and this gives the idea, and the event force in the field of emotion of the listener, and the viewer. In the discourse, many of the structures in which the meaning of the lexicon of the lexicon meaning to the semantic meaning, to revive the spirit of discourse. The rhetorical meanings used to give the speech roll an aesthetically pleasing, fast-paced, aesthetically pleasing form that evokes images and brings ideas closer. To put their communicative ability to the test of the director, the director has an important work and is at the highest level of contemporary specialization in the field of visual arts. The focus of the debate on the subject of inter-state conflicts as the issue that formed a strong proposal in the world, and as a current issue at the time the Arab- Israeli conflict. The goal of the advertiser through his mission is to enlighten public opinion. The speech contained a series of messages clarifying the reality of the current situation in the Arab and Islamic world, which means that it presents facts and facts that may not be known especially by the foreign public opinion. The presentation of such facts would enlighten public opinion. . VII The publicity includes a lot of negative and positive values, so that the value of cooperation and synergy seems to be clearly dominant. The publicity calls for love, cohesion and cohesion between Arabs and Muslims, followed by the value of injustice. - The public is addressed by the message of the Arabs and foreigners, in order to send the message to the Arab and foreign world, because the issues raised in the matter in the Arabs and foreigners. The social and political status of the public in the media occupies an important place for both Arab public opinion and foreign public opinion, followed by the leader and foreign leaders, because the publicity is influenced and influential in society. The publicity depends on the persuasive methods between the mental method of rational reasons linked to the emotional style focuses on the psychological and social needs of the audience to address, and most of the words of the speech, based on emotional dimensions, each of these methods based on human awareness. The focus of publicity in dealing with the issues of the main characters, as the main engine of the events of publicity. - The use of the nationalities of personalities between the Arab and foreign with the same presence, which reflects the orientation of the missionary message to target the Arab society and the foreign community. The only language used in advertising is the classical Arabic language. It is the mother tongue, which is understood by all the Arab countries with its various dialects, in order to ensure that the publicity reaches all categories of society. - In terms of translating the language of the speech was in English, and the Arabic language of each language of translation, which means that the speech is also directed to the foreign community with the introduction of words in Arabic script in Arabic more firmly established. As for the characteristics of the female employee in the publicity, the characteristic of the smile and pleasure and the sharpness of the character in the discourse and consideration, the attribute of disapproval and anxiety, the feature of exclamation, this publicity has emerged features made the recipient of them considered humiliation and humiliation and some of them considered the hope and boldness of the form of public opinion contradictory. Keywords: political discourse, television advertising
Description: تخصص الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة :
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21431
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
moulay-hoyam.pdf1,48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.