Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21652
Title: برنامج إرشادي مقترح لتحسين الكفايات التدريسية لمعلمي التربية الخاصة
Authors: بوضياف بن زعموش, نادية
بن موسى, يمينة
Issue Date: 2019
Publisher: 2019
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر البرنامج الإرشادي المقترح لتحسين الكفايات التدريسية لمعلمي التربية الخاصة، وللبحث في الموضوع اعتمدنا المنهج الشبه التجريبي ذو تصميم المجموعة الواحدة. وتمثلت أدوات البحث في شبكة ملاحظة أعدت لهذا الغرض بعد التأكد من خصائصها السيكومترية، وكذا البرنامج الإرشادي المقترح وكان التطبيق على عينة مكونة من (08) معلمات من معلمي التربية الخاصة بمدرسة المعوقين سمعيا، أما فيما يخص المعالجة الإحصائية لنتائج حساب الفرضيات تم استخدام اختبار (ت) لدلالة الفروق ومربع إيتا لحساب حجم الأثر للبرنامج الإرشادي المقترح. وقد توصلت نتائج الدراسة إلى ما يلي: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات معلمي التربية الخاصة بين القياس القبلي والبعدي في الكفايات التدريسية ككل لصالح القياس البعدي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات معلمي التربية الخاصة بين القياس القبلي و البعدي في كفاية التخطيط لصالح القياس البعدي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات معلمي التربية الخاصة بين القياس القبلي و البعدي في كفاية التنفيذ لصالح القياس البعدي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات معلمي التربية الخاصة بين القياس القبلي و البعدي في كفاية التقويم لصالح القياس البعدي.
The current study aimed to identify the impact of the proposed indicative programme to enhance the teaching competencies of special education teachers. To investigate the subject, we adopted a semi-experimental approach with a single-group design. The research instruments used in this study were an observation prepared for this purpose after confirming their psychometric characteristics, as well as the proposed indicative programme. It was based on a sample of (08) teachers from special education teachers of the el oued school of the hearing disabled. As for the statistical treatment of the results of the calculation (T), in order to indicate variances and ETA and also to calculate the impact size of the proposed indicative programme, the results revealed are as follows: - There are statistically significant differences between the intermediate grades of special education teachers between pre-and post-primary measurement in teaching competencies as a whole in favour of post-measurement. - There are statistically significant differences between the intermediate grades of special education teachers between the tribal and post-measurement in the adequacy of planning for the benefit of post-measurement. - There are statistically significant differences among the intermediate grades of the special education teachers, the tribal and post-measurement in the adequacy of implementation in favour of the post-measurement. - There are statistically significant differences among the intermediate grades of special education teachers, the tribal and post-measurement in the adequacy of the evaluation competence for the benefit of post-measurement
Description: علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21652
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BENMOUSSA_Yamina.pdf1,96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.